Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v červnu meziročně zvýšil o 4,5 procenta, a pokračoval tak v růstu, který začal před deseti měsíci. Oznámilo to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Z velkých evropských trhů v červnu kleslo pouze Německo.

Počet nových registrací osobních aut v zemích EU v červnu stoupl na 1,189 milionu. Jde ale o druhé nejnižší číslo za tento měsíc od roku 2003, kdy ACEA začala s měřením v rámci širší EU.

V Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, prodej v červnu klesl o 1,9 procenta, zatímco všechny ostatní významné trhy vykázaly růst.

V České republice prodej aut vzrostl o 25,5 procenta na 18 171 aut. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto podle údajů ACEA v červnu v EU zvýšila prodej o 12 procent na 49 794 vozů. Její tržní podíl tak stoupl na 4,2 procenta z 3,9 procenta před rokem.

Z jiných automobilek se v EU dařilo skupině Renault; odbyt jí za celý měsíc stoupl o skoro 24 procent, když prodej aut z její rumunské filiálky Dacia vyskočil skoro o třetinu.

Celkově bylo ve státech osmadvacítky a v zemích Evropského sdružení volného obchodu (EFTA), tedy na Islandu, v Lichtenštejnsku, Švýcarsku a Norsku, v červnu zaregistrováno o 4,3 procenta více nových osobních automobilů než před rokem. Za celé první pololetí nárůst činí 6,2 procenta.

Evropští spotřebitelé v uplynulých letech kvůli recesi a rostoucí nezaměstnanosti omezovali nákupy dražšího zboží, jako jsou právě automobily. Díky zlepšujícím se hospodářským vyhlídkám trh pozvolna oživil.

"I když lze předpokládat, že růstový trend bude ještě nějakou dobu pokračovat, rekordních hodnot z roku 2007 v této dekádě trh asi nedosáhne. Důvodem jsou především drastické propady některých velkých trhů v předchozích letech, zejména ve Španělsku a v Itálii. Naopak jiné velké země, především Německo, se od předkrizových hodnot příliš nevzdalují," upozornil Jan Linhart ze společnosti KPMG.

"Evropský trh osobních automobilů však ani po dosavadním růstu v letošním roce nedosahuje úrovně "předkrizových" let ani průměru za roky 2006 až 2013," sdělil k výsledkům prezident Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Martin Jahn.