Vláda v Madridu se připravuje na největší privatizaci za posledních zhruba 15 let. Španělský kabinet plánuje prodat 49procentní podíl ve společnosti AENA, což je provozovatel největšího počtu letišť na světě.

Prodej podílu ukončí dlouholeté spekulace a politické dohady o budoucnosti firmy, která provozuje 46 letišť na Iberském poloostrově, včetně Madridu či Barcelony, nebo turistických lákadlech, jako je Palma de Mallorca. O privatizaci se přitom uvažovalo již od roku 2010. Vláda očekává, že díky prodeji podílu získá jak potřebných zhruba 2,5 miliardy eur do státní kasy, tak investory, kteří pomohou AENA v dalším rozvoji.

Nad přesnou částkou, kolik privatizace vynese, se ale prozatím vznáší otazník. Celá firma má hodnotu 16 miliard eur, kvůli rozšiřování letišť například v Madridu či Barceloně se ale výrazně zadlužila. Její dluh tak nyní přesahuje 11 miliard eur.

Vláda premiéra Mariana Rajoye si v podniku uchová majoritu. Celkem 28 procent v AENA plánuje prodat ve veřejné nabídce na madridské burze. Dalších 21 procent pak prodá v aukci dlouhodobým investorům, píše list Financial Times. Proces odstartuje v listopadu.

"AENA prošla v letech 2011 až 2014 dlouhou restrukturalizací," připomněla ministryně pro rozvoj Ana Pastorova. Díky razantním změnám, kdy se firma nevyhnula seškrtání pětiny pracovních míst a navýšení letištních poplatků, se loni dostala do zisku 597 milionů eur.

Vláda chce využít příznivé situace na trzích, a především vyššího zájmu zahraničních investorů o španělská aktiva, například o nemovitosti nebo stavební společnosti. Ty přilákaly například známé investory George Sorose nebo Billa Gatese.

Do privatizace AENA se zřejmě zapojí irské nízkonákladové aerolinky Ryanair. Šéf marketingu Ryanairu Peter Bellew se nechal slyšet, že jeho podnik má o AENA "vážný zájem". Největší evropský lowcost je jedním z hlavních zákazníků španělské firmy. A Španělsko patří mezi jeden z jeho prioritních trhů.

Ryanair tak například očekává, že počet cestujících na palubách jeho letadel směřujících do a ze Španělska letos vzroste o deset procent na 30 milionů. Aerolinky pak od listopadu otevřou nové spoje mezi Madridem a evropskými metropolemi, jako jsou například Varšava nebo Kolín nad Rýnem.