Prodej výrobce slovinské minerální vody Radenska z majetku zadluženého Pivovaru Laško spěje do finále. A stále by jej rád získal i český nápojářský gigant Kofola.

Ta dosud soupeřila se dvěma dalšími zájemci – s firmou Coca-Cola Hellenic a investičním fondem P&P. Podle informací HN měla v Krnově sídlící firma v prvním kole tendru nabídnout za značku Radenska v přepočtu půl miliardy korun. Další ze zájemců, společnost Coca-Cola Hellenic, ale zřejmě Kofolu i třetího zájemce, fond P&P, přeplatila.

Kofola i P&P teď proto ve druhém kole tendru hodlají spojit síly a zřejmě i navýšit cenu za Radenskou. Má k tomu dojít v nejbližších dnech. "Jaká konkrétní nabídka to bude, ale uveřejnit zatím nemůžeme," řekla HN mluvčí Kofoly Jaroslava Musilová.

Právě vzniká nová firma, v níž Kofola bude vlastnit 60procentní podíl a zbytek bude patřit fondu P&P. Tato nová firma pak podá novou nabídku za Radenskou.

Vedení pivovaru, spoluřízeného bankami jako největšími věřiteli, chce o novém majiteli Radenské rozhodnout do konce léta. Kromě ceny má rozhodovat i zamýšlená strategie se značkou jejích případných nových majitelů.

Kdo je Kdo

Radenska

Značka minerálních vod, o niž Kofola usiluje. Stávajícím majitelem je Pivovar Laško, který se jí chce v rámci své restrukturalizace zbavit. Stáčet vodu z pramene pod touto značkou se začalo již koncem 19. století. Tři srdce jako logo značky mají značit jednotu a spojení Srbů, Chorvatů a Slovinců.

P&P

Investiční skupina operuje s aktivy ve výši více než 2 miliardy eur. V portfoliu rodinné firmy Poličů jsou výrobci elektroniky, hi-tech materiálů a technologií i realitní společnosti. Poličové v 90. letech provozovali vůbec první soukromou slovinskou televizi. Na přelomu milénia ji prodali skupině CME.

Kofola sází na to, že by pro Radenskou našla nové trhy. Chce dostat její produkty i do Česka a na Slovensko, kde voda dosud není.

Pro Kofolu je fond P&P, řízený rodinou Poličových, vhodným partnerem nejen proto, že jí poskytne finanční podporu – jeho aktiva přesahují dvě miliardy eur. V minulosti už totiž měl s Radenskou co do činění. Mimo jiné se stará o její distribuci v Asii.

"Jde o váženou a úspěšnou podnikatelskou rodinu. Navíc mají bohaté zkušenosti s podporou značky Radenska a jejím uváděním na nové trhy," uvedl k novému partnerství obchodní ředitel Kofoly Marián Šefčovič, který má akvizici na starosti.

P&P podniká dále v oblasti realit a cestovního ruchu, vývoje dopravních prostředků a elektroniky. V 90. letech provozoval vůbec první slovinskou komerční televizi Kanal A. Podle ředitele fondu Petera Poliče, který ve firmě zodpovídá za spolupráci s Radenskou, může být Radenska vhodným doplněním portfolia Kofoly. "Prémiová značka vod, kterou zná na světě každý, může Kofole hodně pomoct," soudí Polič.

Obě společnosti, Kofola a P&P, chtějí rozvíjet spolupráci i jinak než jen na poli bitvy o Radenskou. Podle Šefčoviče je P&P vhodným partnerem Kofoly pro její další expanzi zejména v zemích bývalé Jugoslávie, Řecka, Turecka a dál do Asie.

Kofola, která je kotována na polské burze, působí v řadě zemí střední Evropy. A ve svém dalším rozvoji sází na expanzi na nové trhy. Například se svými fresh bary, které měla dosud jen v Česku, chce proniknout do Polska.

Z úterních Hospodářských novin

Čtěte více v Hospodářských novinách