Začalo to papučemi. Rodiče Jana Gřeše je totiž léta vyráběli v menší manufaktuře ve slezském Petřvaldu. Podle všeho se jim dařilo a firma narostla na třicet zaměstnanců a pět set vyrobených párů obuvi za den. Pak už se růst nedařilo. A v ten moment pocítili potřebu nějakého systému, který by pomohl s organizací výroby.

"Věděli jsme, že problém je v řízení, bylo těžké se v celém výrobním procesu vyznat," vzpomíná na nedávnou dobu dnes sedmadvacetiletý Gřeš junior na potíže svých rodičů. Sám v té době řešil problém jiný: téma na bakalářskou práci na informatické fakultě ostravské Vysoké školy báňské.

Tak dal Gřeš v rámci své diplomové práce dohromady informační systém, který se snažil problém petřvaldské papučárny podchytit. "V té fázi to byl v podstatě jen monitoring, kdo dělá na jaké zakázce," popsal prvotní interní verzi programu Gřeš.

Poté, co práci ve škole obhájil, odjel na studijní pobyt do Norska. Během té doby se ale zvěsti o používaném systému šířily v okruhu známých Gřešových rodičů. "A tak mi volali, že by to chtěli taky," vzpomíná na moment, kdy se z tématu bakalářské práce stal podnikatelský záměr – systém jménem Giriton. Po uplynutí zahraničního studia se vrátil domů a začal na projektu naplno pracovat. Poslední rok a půl mu s tím pomáhá šestičlenný tým.

Start-upy u tabule

Nový seriál serveru IHNED.cz nabídne každý čtvrtek profil jednoho českého zajímavého start-upu. Základem každého profilu bude video maximálně dvouminutové prezentace - takzvaného pitche.

V něm majitelé začínajících firemza pomoci klasické bílé tabule a obyčejné fixy představí, čím je jejich projekt výjimečný a proč by o něj měli mít potenciální zákazníci nebo investoři zájem.

Druhou částí je dotazník na který jednotliví start-upisté odpovídají šéfredaktorovi IHNED.cz Miloši Čermákovi.

Poslední částí profilu je článek, který rozebírá zejména dosavadní podnikání mladé firmy, její počínání na trhu a plány do budoucna.

Jednotlivé díly seriálu budou postupně dostupné na ihned.cz/utabule

Výsledkem je momentálně cloudová služba běžící na levných androidových tabletech rozmístěných po výrobě, která poskytuje v reálném čase přehled o tom, jaký zaměstnanec dělá na jakém úkolu, jak je daleko a jaký materiál k tomu spotřebovává. "V systému lze potom graficky vše jednoduše kontrolovat tak, že například u jednotlivých zakázek naskakují procenta podle toho, jak jsou daleko od vyexpedování," popisuje Gřeš.

Obor, který se právě kontrolou výrobních procesů pomocí informačních systémů zabývá, je označován zkratkou ERP (Enterprise Resource Planning). Už to dost napovídá, že obor má určitou tradici, a tudíž na trhu existuje konkurence. Otázka je tedy jasná: Jaká je výhoda řešení Gřešova start-upu?

Podle Gřeše samotného je to jednoduchost a hlavně možnost kontroly v reálném čase. Tu zajišťuje fakt, že s tablety manipulují přímo pracovníci, a ne jejich supervizoři. V Gřešovic továrně implementace celého systému prý pomohla snížit čas strávený na jedné dodávce o polovinu, a navíc ušetřila dva pracovníky, kteří měli předtím právě dohled na průběh objednávek na starosti. 

"Teď se firma může chlubit při nabídce velmi krátkými lhůtami na objednávky, a navíc může přijímat i menší zakázky, které se jí předtím nevyplatily. Všechno vyústilo ve schopnost zpracovat větší množství zakázek v kratším čase," popisuje zkušenosti s implementací Gřeš.

Podívejte se na videorozhovor Miloše Čermáka s Janem Gřešem:

Giriton

Při pilotní implementaci měl ale Giriton velkou výhodu. Velmi nadstandardní vztahy s klienty a znalost celého procesu. Je tedy možné něco takového opakovat na volném trhu? Podle Gřeše vše nasvědčuje tomu, že to půjde. Přesvědčují ho o tom i dvě v současnosti rozdělané implementace a testy, které prováděl v minulosti. "Třeba firma, která dělá revize hasicích přístrojů, tedy něco kompletně jiného, nevyžadovala téměř žádné systémové změny," říká.

Implementace systému do jednotlivých podniků je zatím nejnáročnější částí a zároveň i tou nejdražší. Podle velikosti firmy stojí mezi 100 tisíci až 300 tisíci korun a je doplněna o roční přibližně 15% poplatek. Až bude vše úplně hotové a vyzkoušené, chce Gřeš přejít na mnohem jednodušší způsob náboru nových klientů.

"Chtěli bychom, aby implementaci prováděli naši partneři a v jednodušších případech zákazníci sami. V Google Play by si zadarmo stáhli aplikaci, sami by si kdekoli sehnali tablety, u nás by si zadarmo otevřeli účet a vše by rozjeli bez toho, aby nás museli fyzicky navštívit," popisuje Gřeš svou budoucí obchodní vizi, která by plně stála na měsíčních poplatcích odstupňovaných podle velikosti jednotlivých firem.

Giriton