Největší česká kabelová televize se chystá odpoutat od kabelů. UPC začne spouštět služby, které umožní sledovat TV vysílání kdekoli a nabídne i bezdrátové připojení k nim. Cílem je zvrátit pokles příjmů a počtu zákazníků z posledních let – a to i přes konkurenci operátorů v čele s Telefónikou.

„Celé vnímání televize se mění, lidé ji chtějí sledovat všude i mimo domov, na cestách, na všech zařízeních,“ vysvětluje nový generální ředitel UPC Frans-Willem de Kloet podstatu strategie, která staví na rostoucí popularitě internetu oproti televizi.

Také hlavní část tržeb českého UPC se přesunuje od předplatného kabelové televize k internetovému připojení. Malou část tvoří telefonní linky, patnáct procent pak firemní zákazníci.

Prvním krokem bude balíček aplikací, které přenesou televizní vysílání z domácí televize do mobilů a tabletů, včetně možnosti přehrávat pořady několik hodin nazpět. Součástí novinek uvedených již koncem letošního a začátkem příštího roku má být i on-line půjčovna filmů, u které se zvažuje paušální poplatek za přístup k celé knihovně.

Přístup do stovek tisíců wi-fi sítí

UPC tak chce konkurovat především tradičnímu televiznímu vysílání. Prakticky totožnou službu ale před dvěma týdny spustil ve své síti právě největší konkurent Telefónica. Stejně jako u ní bude i u UPC ke sledování internetové vysílání nutné předplatné kabelové televize – kvůli autorským právům.

Především pro připojení k internetovému vysílání pak UPC plánuje propojit jednotlivé klienty a jejich modemy do největší wi-fi sítě v Česku.

Princip je jednoduchý: Pokud zákazník na svém modemu povolí vysílání druhé, veřejné wi-fi vedle své soukromé, získá přístup do veřejných wi-fi u jiných klientů UPC po celé zemi. V současnosti je k internetu od UPC připojeno téměř 450 tisíc domácností. „Dostanete tak přístup do stovek tisíců wi-fi sítí,“ říká de Kloet.

Obdobný systém funguje například ve Francii a mateřská skupina UPC Liberty Global ho začíná spouštět i jinde v Evropě.

Další možnost, jak nabídnout bezdrátové  připojení k internetu, je spuštění vlastního virtuálního operátora s datovými tarify. O něm už UPC jednalo před rokem, znovu ho však zvažuje právě v souvislosti s novými službami. „Určitě o tom přemýšlíme a je to součást naší strategie. Pokud chcete poskytovat služby i mimo domácnosti, dává to smysl. Nechceme ale být jen šedesátý třetí operátor na trhu,“ vysvětluje de Kloet.

Pro UPC stále zůstává prioritou pevná síť, kterou chce dále rozšiřovat. „Na rozdíl od Telefóniky máme novější sítě, a nemusíme tak měnit starou technologii, takže spíše jdeme do oblastí, kde ještě nejsme,“ prohlašuje de Kloet.

Kromě výstavby zvažuje UPC také akvizice lokálních poskytovatelů internetového připojení a především kabelových televizí. Celkové investice do sítí i nových produktů dosahují pětiny příjmů, za loňský rok tedy celých 900 milionů korun.

Kromě samotného rozšiřování sítě je podle de Kloeta ale klíčové, aby se zvýšil počet zákazníků, k nimž už v současnosti přípojka UPC vede, ale kteří si služby společnosti nepředplácejí. Síť UPC dnes dosahuje do téměř 1,3 milionu domácností, zákazníků je ale jen necelých šedesát procent – přesně 726 tisíc klientů. Oproti tomu Telefónica má necelý milion domácností využívajících její připojení k internetu.

„Jednou cestou, jak oslovit zákazníky v naší síti, kterou již máme, je samozřejmě nabídnout jim nové služby. Druhou pak i zlepšení zákaznického servisu. A tam se rozhodně můžeme a musíme hodně zlepšit. Zákazníci například nemohou čekat pět minut na zákaznické lince na odpověď,“ připouští de Kloet. Dlouhodobí klienti podle něj musí dostat lepší péči, ale i lepší ceny a služby.

Čtěte více v Hospodářských novinách