Třikrát to nevyšlo, zkusíme to počtvrté. Tak by se dala shrnout středeční dohoda brněnských radních a developera CTP. Na zasedání 15. dubna tak budou počtvrté v řadě brněnští zastupitelé hlasovat o stavbě velkého logistického centra firmy Amazon. Radní za ODS Libor Šťástka, který zatím ani jednou pro stavbu v průmyslové zóně nehlasoval, ale prosazuje stavbu "novou" variantu u letiště.

"Rada města Brna dnes na svém jednání vzala na vědomí dokument s názvem Harmonogram dokončení procesu pořizování změny Územního plánu města Brna jako jednu z příloh k dodatku ke smlouvě s Amazonem. Ten tak opětovně předložím k projednání na dubnovém zasedání," řekl pro IHNED.cz primátor Brna Roman Onderka (ČSSD).

Amazon v ČR

22. října 2013

Americká firma Amazon oznámila, že počítá s vybudováním dvou velkých distribučních center u Prahy (v obci Dobrovíz) a Brna (v tuřanské průmyslové zóně).

listopad 2013

Ačkoli žádné z center ještě nestálo a ani neexistovaly smlouvy na výkup pozemků, Amazon již začal s náborem pracovníků.

6. prosince 2013

První velká komplikace v Dobrovízi: ve svolaném plebiscitu se obyvatelé v poměru 121:76 postavili proti záměru Amazonu. Plebiscit byl ale nezávazný.

30. prosince 2013

Brněnské zastupitelstvo uzavřelo kupní smlouvu o budoucí kupní smlouvě na pozemky pro Amazon s developery CTP Invest a Bor Logistics, která měla být základem následné dohody.

13. února 2014

Zastupitelé Dobrovíze se nakonec i přes počáteční nesouhlas obyvatel domluvili s Amazonem a za podmínky různých kompenzací přestali blokovat. Občanské sdružení Občané pro Dobrovíz ale stále nestáhlo odvolání proti změně územního rozhodnutí.

14. února 2014

Brněnské zastupitelstvo již podruhé neschválilo dodatek k smlouvě umožňující Amazonu začít stavět. Po lednovém posunutí byla nyní problémem snaha některých zastupitelů angažovat developera do připravované stavby dálničního sjezdu.

26. února 2014

Brněnští radní schválili dodatek založený na kompromisu developerské firmy. Měl by umožnit Amazonu centrum postavit.

18. března 2014

O stejném dodatku hlasovalo celé brněnské zastupitelstvo. Opět neúspěšně. Ačkoli stran dálnice bylo vše v pořádku, jako problém se najednou vyvrbil územní plán, který zakazuje, aby na pozemcích stál sklad.

Kromě toho se na zastupitelstvu diskutovalo o tom, že developer začal na pozemku, který ještě plně patřil městu, provádět stavební práce.

Verdiktem bylo opět odmítnutí, kdy pro hlasovalo jen 25 z 28 potřebných zastupitelů.

20. března 2014

Neshody na magistrátu chtěl využít jihomoravský hejtman Michal Hašek. Oznámil, že zástupkyně Amazonu si převzala podklady k nabídce krajských pozemků u tuřanského letiště.

26. března 2014

Brněnský magistrát je zpět. Rada schválila opětovné zařazení bodu na další zasedání zastupitelstva. 

15. dubna 2014

O stavbě centra má počtvrté jednat brněnské zastupitelstvo.

Jinými slovy to znamená, že se budou zastupitelé již poněkolikáté snažit řešit jiný zádrhel, který vždy "nečekaně" na poslední chvíli zvrátí rozhodnutí, o kterém dopředu zástupci koaličních stran prohlašují, že tentokrát by mělo projít.

Naposledy byl překážkou právě fakt, že současný územní plán na parcele nedovoluje postavit logistické centrum. Přijetí harmonogramu a jeho následné naplnění - tedy dokončení změny územního plánu - má tento problém vyřešit. 

Podle náměstka pro majetek Olivera Pospíšila (ČSSD) spočívá řešení v tom, že bude vyjmuta část regulativ, která se zabývá právě Černovickou terasou. To by potom mohlo být projednáno už v květnu, tedy dříve než zbytek změn územního plánu. Už v dubnu, tedy o měsíc dřív, se bude hlasovat o aktualizovaném dodatku ke smlouvě s developerem. Neboli o dokumentu, který byl již třikrát zamítnut. Nyní bude ale v důvodové zprávě obohacen o tento harmonogram.

Středeční rozhodnutí brněnské rady také odsouvá na druhou kolej alternativní jednání jihomoravského hejtmana Michala Haška (ČSSD), který po zastupitelském nezdaru minulý týden nabídl Amazonu pozemky kraje v blízkosti tuřanského letiště. 

"Amazon o tyto pozemky nestojí. Stále chce do průmyslové zóny Černovické terasy, kterou pro něj již dlouho připravujeme," řekl k tomu pro IHNED.cz šéf developerské společnosti CTP Invest Remon Vos. Jeho firma by pro Amazon připravovala městský pozemek v Černovické terase, nikoli ale ten krajský v Tuřanech. 

Do jaké míry CTP opravdu tlumočí názor Amazonu a do jaké je to z její strany vyjednávání za svůj zájem, není úplně jasné. Samotná firma Amazon totiž už od třetího zamítnutí stavebního projektu, ke kterému na brněnském na zastupitelstvu došlo minulé úterý, navenek mlčí. "Komunikace mezi firmou Amazon a jejími českými partnery - tedy developerem CTP a zástupci Brna - opět probíhá. Amazon se ale k jejím výsledkům nyní nebude vyjadřovat," řekl pro IHNED.cz mediální zástupce firmy Vladimír Bystrov.

"Rebel" Šťástka: Je-li na výběr, volím variantu letiště

K Vosovu tvrzení, že mimo hru je nyní již dříve odmítaný návrh pozemku u tuřanského letiště (se kterým opět přišel minulou středu hejtman Hašek), se Hašek odmítl vyjádřit.

Vosovu verzi ale napadl radní za ODS Šťástka. "Účastnil jsem se středeční telekonference s panem Raimundem Paetzmannem z Amazonu a ten nás ujistil, že stále existuje pět variant. A pozemek u letiště, který nabízí kraj, je jednou z nich," řekl  Šťástka. 

On z pozice radního, který zatím nehlasováním vždy šel proti kolegům ze sociálnědemokratické koalice, nyní prosazuje ať se v dubnu hlasuje i o možnosti stavby u tuřanského letiště. Tedy na pozemcích, které nabídnul Amazonu kraj.

"Pokud někdo opravdu chce pracovní místa Amazonu v Brně, měl by hlasovat pro pozemek kraje. Je to administrativně jednodušší a i dopravně lépe řešené," řekl s dodatkem, že navíc nehrozí průtahy se změnami územního plánu, který je na místě v souladu se záměrem logistického centra.

Vždy se našel zádrhel

Otázkou tak nyní ale zůstává, zda se najde napočtvrté alespoň 28 zastupitelů, kteří pro návrh zvednou ruku. Zatím se to třikrát nepovedlo. A to přesto, že koaliční strany ČSSD a ODS, jejichž zástupci v radě vždy daný bod na hlasování připravili, mají v zastupitelstvu hned 33 křesel. Posledně například z ODS nezvedl pro návrh ruku vůbec nikdo a 25 hlasů nasbírala ČSSD v součtu s opozičními KDU-ČSL a TOP 09.

Nejprve se v lednu zdvihlo málo rukou a celá akce byla přesunuta na únor. Poté na Valentýna zarazili někteří radní v čele s Liborem Šťástkou z ODS návrh, protože požadovali větší garance, že dojde ke stavbě dálničního sjezdu, který by měl dopravně ulevit již nyní přetíženým městským částem na jihu Brna.

Na to poté se skřípěním zubů developer CTP přistoupil a zavázal se sám pozemky pro sjezd vykoupit a darovat Brnu. Celkem měl podle dodatku za pozemky a kompenzace CTP Invest Brnu zaplatit přes 300 milionů korun.

To se zdálo být dostatečné a takto radou schválený bod se zařadil na březnové zasedání zastupitelstva. Tam ale i tato úprava narazila. Některým zastupitelům totiž začala vadit skutečnost, která byla ve smlouvě od začátku - že ke stavbě logistického centra je nutná změna územního plánu. Zastupitelé by se tak podle některých vystavili riziku stíhání či arbitráži proti zmařené investici v momentě, že by developer povolení nezískal.

Přímo na jednání přišel opět developer CTP s návrhem, že se dodatek rozšíří o věty, ve kterých se tohoto potenciálního nároku vzdá. To ale Šťástka a spol. považovali za nedostatečné. 

Obřímu skladu se brání i občanské sdružení

Kladný výsledek dubnového hlasování má umožnit americké internetové firmě Amazon postavit v jihobrněnské průmyslové zóně Černovické terasy distribuční centrum o rozloze 13 fotbalových hřišť. Centrum má sloužit k obsluze dodávek e-shopu na rakouský a německý trh.

Vzniknout v něm má 1500 stálých pracovních míst a další jednotky tisíc sezonně před Vánoci. Právě letošní vánoční sezonu by už chtěl Amazon stihnout obsloužit jak z Brna, tak ze středočeské Dobrovíze, kde se se zastupitelstvem dohodl již dříve.

V Brně už se to ale podle dřívějších vyjádření určitě nepovede. Kromě některých zastupitelů vytrvávají v odporu proti stavbě centra i obyvatelé městských částí Slatina, Černovice a Tuřany. Zejména představitelé sdružení Čisté Tuřany v čele s jednatelkou Hanou Kašpaříkovou se aktivně staví proti plánům. Vadí jim zejména, že by se vznikem centra zhoršila již nyní velmi hustá doprava na jihu Brna.