Auta v Česku jsou nejlevnější ve střední Evropě. Důvodem je oslabení koruny, na které prodejci aut nedokážou reagovat zvýšením cen. Nedovolí jim to ani konkurence, ani kupní síla.

Kurz koruny před čtvrtrokem oslabil skokově o více než sedm procent, teď je dokonce ještě slabší. Pro dovozce aut, kteří je kupují v eurech a prodávají za koruny, je to velký problém. Vytvořil se silný tlak na růst cen dovážených aut – ale i tlak na růst cen aut domácích. K razantnímu zdražení se přesto nikdo neodvážil. Ceníky se zvyšují o tisícikoruny a prodejci bedlivě pozorují konkurenci.

„Na českém trhu se většina automobilek snaží posílit či udržet svůj podíl, a proto pečlivě hlídají ceny konkurentů,“ popisuje mluvčí Peugeotu Radka Matthey.

„Musíme respektovat situaci na trhu a nikdo nemůže očekávat, že zákazník bude platit za vůz zčistajasna o sedm procent více,“ říká šéf zastoupení Mazdy Alexej Kiriakovský. S tím, že každý sice trochu zdražil, změna kurzu ale dopadá hlavně na výrobce aut.

Už před intervencí centrální banky museli dovozci u vedení automobilek obhajovat, proč je nutné o český trh tak bojovat a proč jsou zde ceny nižší než v západní Evropě. Teď ale potřebují kupovat auta z továren ještě levněji, aby českou cenu – která v eurech citelně poklesla – udrželi.

Tlak na vývozy

Česko je navíc součástí otevřeného trhu, a zdejší ceny aut se tak snížily výrazněji proti ostatním evropským zemím. Zatímco ještě v létě byla cenová hladina srovnatelná s Polskem či Slovenskem, nyní už to neplatí.

I proto se potíže s cenami týkají také domácí Škody Auto. Ta mírné zdražení některých modelů zdůvodnila růstem nákladů, protože část dílů platí v eurech. Skrytou motivací je ale i snaha vyrovnat rozdíly cen v regionu, přičemž tentokrát je právě Česko tou nejlevnější zemí.

V minulosti měla značka problém spíše opačný. Posilování koruny totiž naopak způsobovalo, že v Česku Škoda vycházela dráže, a trvalo nějaký čas, než se tento rozdíl vyrovnal. „Finální cenu automobilu na daném trhu ovlivňuje více faktorů, mezi nejvýznamnější patří konkurenční prostředí, daňové zatížení, kupní síla obyvatelstva a také specifika a požadavky místních zákazníků,“ popisuje mluvčí Škody Vítek Pelc s tím, že zdánlivě totožné výbavy se na jednotlivých trzích mohou lišit.

Různé ceny v zemích, které spolu sousedí, a situace, kdy na volném trhu nikomu nic nebrání vůz přes hranice převézt, nejsou pro automobilky příjemné. Stále častější je tak koupě auta v Česku a jeho následný vývoz za hranice.

Čtěte více v Hospodářských novinách