Jen jediný vstup do tunelu Blanka zůstal otevřený. Tím chodí na staveniště lidé ze společnosti ČKD Praha DIZ, která dodává různé technologie – například vzduchotechniku. A budou dál, protože jejich smlouva – na rozdíl od Metrostavu – podle právníků platí.

Radní hlavního města i manažeři ČKD si na tento kontrakt z roku 2007 objednali právní posudky. Na pondělním jednání se shodli na tom, že není třeba práce na technologické části tunelu zastavovat.

"Práce pokračují. Názor našich právních expertů je, že tato smluvní ujednání jsou s nejvyšší pravděpodobností platná. Z opatrnosti ještě do konce týdne prověří dodatky," řekl IHNED.cz radní pro dopravu Jiří Nouza. Klíčové je podle něj to, že nejde o nemovitost, jako v případě dodávky Metrostavu, ale technologickou dodávku.

Toto citlivé rozhodnutí potvrzuje i právník oslovený IHNED.cz.

"Podle zákona o hlavním městě je nutný souhlas zastupitelstva v případě, kdy jedná o nabytí nemovitosti. Což je případ samotné stavby tunelu Blanka, ne dodávky technologií. Pokud si tedy zastupitelstvo schválení smlouvy o dodávce technologií nevyhradilo, nespadá do jeho pravomoci," vysvětluje Gabriel Talaga z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners.

Pro řidiče však potvrzení legitimity technologických prací v podstatě nic neznamená. Pondělní rozhodnutí nemá žádný vliv na otevření tunelového komplexu, které pražští politici původně slíbili na květen příštího roku.

Toto datum se nyní jeví jako velmi nepravděpodobné, protože radní považují smlouvu s Metrostavem – dodavatelem stavebních prací - za neplatnou. Kontrakt údajně neprojednala rada města a neschválili zastupitelé. Spor došel až k arbitráži.

tunel blankaJejím očekávaným výsledkem má být to, že Praha dostane “úřední razítko“, že navzdory pochybnostem smí Metrostavu za stavbu dál platit. Jenže v tuto chvíli nejsou vybraní ani arbitři a samotné řízení se může v krajním případě táhnout až několik let.

"Délka řízení se opravdu nedá odhadnout. Záleží vždy na přístupu senátu a protistran. Jeden z největších arbitrážních sporů, mezi Agrofertem a PKN Orlen, trval čtyři roky," upozorňuje Radek Pokorný, místopředseda Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře České republiky.

Žalobu k této arbitráži podala před dvěma týdny společnost Metrostav. Požaduje vyplacení dlužných peněz za už vykonané práce – 2,1 miliardy korun.

Minulý týden poslali advokáti zastupující Prahu žalobní odpověď, v níž požadují, aby soudci (ještě před vyhlášením rozsudku) nařídili firmě stavbu dodělat.

Stavět při arbitráži: nepravděpodobné

Radek Pokorný z arbitrážního soudu tento požadavek nechtěl komentovat. Podle informací IHNED.cz však jde o velmi nepravděpodobnou variantu. Potvrdil ji oslovený právník.

"Nařízení předběžného opatření, kterým by rozhodčí soud nařídil Metrostavu povinnost pokračovat ve stavbě, je v dané situaci krajně nepravděpodobné, až vyloučené. V rozhodčím řízení se předběžné opatření vydává jen k zajištění výkonu rozhodnutí, nikoli k prozatímní úpravě vztahu účastníků," míní Gabriel Talaga.

Metrostavu nyní zbývá v komplexu Blanka dodělat práce za téměř miliardu korun.

Jde o řadu drobných dodělávek v tunelu, jako je nastavení signalizace do dispečinku na pražském Strahově nebo seřízení křižovatek, které budou na Blanku napojené. Zcela ještě není ani hotový Trojský most, který je pokračováním komplexu.