Státní železniční dopravce ČD Cargo připravuje seškrtaný rozpočet na příští rok. A v něm už nepočítá s platy několika stovek lidí.

Dopravce dál prodělává na přepravě zásilek a manažeři firmy právě v těchto dnech sestavují strategii, která má ztráty zastavit nebo alespoň výrazně omezit.

"Pokud nastane negativní varianta, pak o místo může přijít až pět set lidí. A to je velmi přesný odhad," řekl IHNED.cz místopředseda drážních odborů Vladislav Vokoun. Že toto číslo může být reálné, potvrdil i další zdroj ze společnosti.

O počtu propuštěných definitivně rozhodne management v čele s předsedou představenstva Oldřichem Mazánkem (ve funkci nahradil Petra Žaludu, nastoupil na konci srpna – pozn. red.) do konce roku.

Vedení nákladního dopravce chystaným krokem reaguje na nedobré hospodaření. Za prvních šest měsíců roku ČD Cargo sice vydělalo 208 milionů korun, ale příjem si zajistilo hlavně rozprodejem lokomotiv. Výmluvnější pohled na současný stav nabízí pohled na výsledek minulého roku, který nákladní dopravce zakončil se ztrátou dvou miliard.

Firma prodělává zejména na takzvaných jednotlivých zásilkách, kdy ve vlacích vozí různé druhy zboží. To je mnohem méně výhodné než doprava ucelených vlaků, kdy vagony vezou například jen uhlí. Úplné zrušení prodělečných "jednotlivek" by ale přineslo další ztráty, dopravce proto uvažuje o změnách v sazebníku slev.

Dopravce navíc přišel o důležitou zakázku - dopravu uhlí pro severočeskou elektrárnu Chvaletice. Zakázku Severní energetické (dříve Litvínovská uhelná) za zhruba 700 milionů ročně získala společnost AWT, v níž má 40% podíl Zdeněk Bakala (mj. majoritní vlastník vydavatelství Economia, do jehož portfolia patří server IHNED.cz - pozn. red.).

Běžná fluktuace, hovoří o propouštění ministr

S nastavením nové obchodní strategie bude souviset už zmíněný počet lidí, kteří budou muset firmu opustit.

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák potvrzuje zatím nižší počet plánovaných výpovědí. "Na poslední schůzce s managementem jsem byl informován o počtu 300 až 350 lidí, což odpovídá běžné fluktuaci zaměstnanců," napsal IHNED.cz Žák (na snímku).Ministr dopravy Zdeněk Žák

Podle ministra bude záležet na podobě podnikatelského plánu, které po vedení ČD Cargo žádá. "To, že firma zlepší obchodní strategii považuji za samozřejmost," dodává Žák.

Ačkoli nechce odkrývat detaily strategie, na níž jako ministr z kontrolní pozice dohlíží, tvrdí, že odchod několika set lidí podobu služeb, které ČD Cargo nabízí, nijak neovlivní. To samé oficiálně říká i mateřská společnost České dráhy.

Opačného názoru jsou ale odboráři. Ti věří, že do přípravy obchodní strategie ČD Cargo promluví už nově sestavená vláda, která by mohla firmu více podpořit a směřovat na ni strategické zakázky.

"Věřím, že zvítězí zdravý rozum, nová vláda se zasadí o podporu železniční dopravy a nebude třeba propouštět nikoho. Protože pokud se tak stane, a ti lidé z firmy odejdou, část nákladů se přesune na silnice," varuje odborář Vladislav Vokoun.

ČD Cargo má v současnoti asi 9500 zaměstnanců, dřívější scénáře počítaly s propuštěním až 1600 z nich.