Budoucí šéf pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš chce jednat s tamními odbory o zmrazení mezd zaměstnanců, velké propouštění nechystá.

Podle člena dozorčí rady podniku Oldřicha Schneidera, zvoleného za zaměstnance, je vyjednávání možné, odboráři ale byli vstřícní už při domlouvání nyní platné kolektivní smlouvy.

Ďuriš se chce též podívat na současný systém slev na jízdném, který je podle něj neudržitelný. Souhlasí se záměrem zvýšit pokutu na jízdném z 1000 na 1500 korun.

Ďuriš, dosud generální ředitel Dopravního podniku města České Budějovice, to v neděli řekl v České televizi. Patří to podle něj ke krokům, které mohou vést ke stabilizaci organizace, jež zajišťuje v hlavním městě hromadnou dopravu.

Česká televize uvedla, že v pražském dopravním podniku pracuje 10 595 lidí a průměrná mzda činí 31 332 korun.

"Současná kolektivní smlouva je stoprocentním vítězstvím odborové strany nad manažerskou," uvedl Ďuriš. "Budeme hledat konstruktivní řešení," dodal.

"Vždy je možno zahájit jednání, zákon to umožňuje, otázka je, jestli to položí správnou formou," řekl Schneider. Kolektivní smlouva platná do konce roku 2015 zajišťuje reálný růst mezd zhruba o inflaci.

Nový šéf dopravních podniků hodlá také dohlédnout na to, aby Středočeský kraj za poskytnuté služby platil domluvenou částku, jde podle něj o desítky milionů korun. Podívat se také chce na kontroverzní smlouvu na pořízení tramvají a dostavbu metra A.

Zdražování jízdného podle Ďuriše není správnou cestou, je však třeba zhodnotit systém slev; zdarma jezdí děti do 15 let a senioři. Zavedení turniketů pro snížení počtu černých pasažérů pro něj nebude nyní prioritou. Naopak se nový ředitel chce zaměřit na lepší vymáhání pohledávek.

Ďuriš nahradí Milana Křístka. Dozorčí rada pražského dopravního podniku přijala ve čtvrtek jeho rezignaci a odvolala ho z představenstva společnosti. Zároveň představenstvu doporučila Křístkovo odvolání z funkce ředitele. Ďuriš byl místo Křístka zvolen členem představenstva.

Dopravní podnik se dlouhodobě potýká s problémy s financováním. Tíží ho dluhy a závazky z údajně nevypověditelných smluv, třeba na nákup tramvají za 19,2 miliardy korun. Z pražského rozpočtu získává dopravní podnik na provoz přes deset miliard korun.