Je to jako opravovat starý favorit - i s novým vnitřkem to bude stále ojeté auto. Příměr použili oslovení experti v reakci na rozhodnutí Českých drah zastavit investice do moderních vlaků. A pokračovat jen v úpravách starých souprav. Serveru IHNED.cz strategii repasí potvrdil generální ředitel ČD Dalibor Zelený.

Odborníci očekávají, že se tento krok projeví i na počtu pasažérů. Nové vagony totiž umí přitáhnout cestující. Třeba Pendolina zvýšila počet pasažérů ČD na trati Praha-Ostrava o třicet procent. Něco podobného mohly zopakovat moderní soupravy Railjet. Jenže nezopakují. Místo nich koupí státní firma od rakouských drah několik desítek ojetých vagonů a nechá si je opravit.

"Modernizované vagony budou na pohled vypadat hezky, budou mít nové sedačky nebo záclonky. Jenže už mají něco za sebou. Právě Railjety představují nejvyšší standard, i co se týče bezpečnosti," podotýká například Miroslav Vyka ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Nový management Českých drah hned po svém nástupu na konci července naznačil, že se pokusí snížit zadlužení firmy.

Zelený: Na Railjety nemáme

"V obnově našeho vozového parku budeme pokračovat spíše cestou levnějších modernizací, které náš rozpočet tolik nezatíží, a přitom dokážeme rychleji zvýšit komfort cestování," potvrdil IHNED.cz generální ředitel ČD Dalibor Zelený (na snímku).

Generální ředitel Českých drah Dalibor ZelenýSpolečnost nyní intenzivně pracuje na plánu modernizace, který bude hotový do konce roku. Příkladem je už zmíněný nákup ojetých vagonů z Rakouska. Kolik za ně dráhy zaplatí a za jakou cenu je nechají opravit, však zatím není jasné.

Jezdit budou na dálkových tratích. Celkem plánuje státní podnik utratit ročně za vozový park částku ve výši odpisů, tedy 2,2 až 2,5 miliardy korun.

"Ač neradi, museli jsme zastavit nákup dalších osmi souprav Railjet, které měly jezdit na Slovensko a do Maďarska. Jsou to velice kvalitní vlaky a za dobrou cenu, ale naši předchůdci nezajistili financování tohoto nákupu. Spoléhali na příjem z převodu nádraží na SŽDC, ke kterému zatím nedošlo," vysvětlil šéf Zelený.

České dráhy mají od rakouských drah objednáno sedm souprav typu Railjet za zhruba 2,5 miliardy korun. Opci na osm dalších ale nevyužijí.

Polovičaté řešení, říkají experti

Podle oslovených expertů je zastavení nákupů nových souprav strategická chyba. Vyšší částky by investovali navzdory tomu, že se České dráhy v minulosti dostaly k hranici zadlužení, kterou mají od státu povolenou – tedy pětinásobek provozního zisku EBITDA.

"Není to šťastné rozhodnutí. Že stát nemá kapitál na modernizaci vozového parku, není žádný nový problém. V Railjetech mohly dráhy získat velmi kvalitní a přitom levné vlaky," míní dopravní expert Emanuel Šíp, který v devadesátých letech dráhy dva roky vedl jako generální ředitel.

Vlak Českých drah RegioSharkNa rychlíkových tratích dnes jezdí i více než třicet let staré vagony s typickými koženkovými sedačkami. Podle Šípa je zastavení nákupu nových vlaků promarněnou šancí.

"Je to polovičaté řešení, podobné jako u Pendolin, kterých stát koupil jen sedm namísto deseti. Když budou dráhy místo toho modernizovat soupravy, cestující to pozná. Změní se interiér, ale ne podvozky, které mají samozřejmě horší odpružení než nové vlaky," dodává Šíp.

Experti podotýkají, že moderní soupravy dokáží spolehlivě přitáhnout k železnici i pasažéry, kteří dříve dávali přednost cestování autem.

"U Pendolin to bylo zhruba 30 procent na trati mezi Prahou a Ostravou. Podobný nárůst byl i v Libereckém kraji, kde jezdí soupravy od firmy Stadler. Dokáží nabídnout pohodlí srovnatelné s autem," říká Miroslav Vyka ze Svazu cestujících veřejné dopravy.

Tendr na nové tratě

Už nyní je jasné, že ministerstvo dopravy začne vypisovat tendry na provozovatele pěti rychlíkových tratí. Například mezi Plzní a Mostem či na železniční cestu mezi Libercem a Pardubicemi. Minulý týden se na tom shodl kabinet v demisi Jiřího Rusnoka.

Otevře se tak prostor pro další dopravce, s nimiž budou muset České dráhy soutěžit. Mimo jiné i vozovým parkem.

"Pokud management chce v dlouhodobém horizontu konkurovat soukromníkům, bude muset nové vozy nakupovat. Pochybuji, že by v soutěži o trasu Praha–Cheb nebyl požadavek na nová vozidla," připomíná bývalý šéf ČD Petr Žaluda.

Toho dozorčí rada podniku odvolala těsně po nástupu nové vlády. Jeho konec ve funkci souvisel mimo jiné s nákupy nových vlaků, které zvyšovaly zadlužení Českých drah.