Začínali v roce 2006, Jan Podhrazsky dodal znalosti a nadšení pro létání, jeho společníci peníze. Na start nového podnikání potřebovali desítky milionů korun. Jen vývoj lehkého letadla pro dva lidi s názvem Ellipse Spirit spolkl zhruba 20 až 30 milionů korun.

"Létal jsem na větroních, můj společník přišel s nápadem na stavbu ultralightů. Přišli jsme na to, že letadla nemusí být jen zábava, ale i byznys," říká pro IHNED.cz šéf firmy A2 CZ Podhrazsky.

"Mysleli jsme si, že když si koupíme CNC stroj, naučíme se s ním během chvilky frézovat a za rok budeme mít hotové letadlo. Přišlo zklamání, když jsme po roce práce měli hotovou první formu na výškovku a vyfrézovaný trup. Měli jsme ale tehdy omezený rozpočet," říká v rozhovoru v hangáru na letišti v Šumperku Jan Podhrazsky, vystudovaný ekonom-strojař.

ANKETA
Chtěli byste vlastnit soukromé letadlo?
Ano
3391 (70%)
Ne
1420 (30%)

V roce 2008 přišla krize a na vývoj letadla nebyly peníze. Podhrazsky řídil firmu na letadla "externě" o sobotách a nedělích. Na dílně byli tehdy jen dva lidé. "Postupně jsme dělali modely forem křídel a trupu, to byl už rok 2009. O rok později jsme pořídili hangár v Šumperku. Tady jsme už začali první kompletaci," doplňuje šéf firmy.

V roce 2011 poprvé vystavoval prototyp letadla v Německu, tehdy ještě nelétal. "Byl to úspěch. Po měsíci a půl jsme konečně letadlo dodělali. Naučili jsme ten stroj létat. V roce 2012 jsme začali budovat dealerskou síť, první kontakty proběhly ve Francii. Z poslední výstavy máme zhruba deset vážných zájemců," říká Podhrazsky.