České dráhy výrazně změní poměr sedaček v Pendolinu. Od září bude mít první třída nejluxusnějšího vlaku ve flotile 52 míst a druhá třída 279. Kapacita první třídy tak klesne na polovinu ze současných 105, druhá třída si naopak polepší ze současných 226 sedadel. Informaci jako první přinesl server iDNES.cz.

Mluvčí drah Petr Šťáhlavský přiznává, že dráhy k tomuto kroku vedla nerovnoměrná poptávka.

"Od změny očekáváme větší využití vlaku, protože poptávka po místech ve druhé třídě byla v poměru k dostupné kapacitě mnohem vyšší, než tomu bylo v první třídě," řekl pro IHNED.cz

Dráhy počet zakoupených jízdenek s přesností na třídy nezveřejňují. Podle informací ověřitelných i v internetovém rezervačním systému na e-shopu Českých drah je však zájem o první třídu opravdu mizivý. 

Rozdíl je jen v občerstvení

Rozhodnutí cestujících volit v Pendolinu raději druhou třídu se však zdá logické. Technicky jsou vagony obou tříd vybaveny shodně. "Jediný rozdíl mezi třídami je servis. Cestující v té první dostanou v ceně jízdenky i občerstvení," popsal rozdíl mluvčí Petr Šťáhlavský.

Cenový rozdíl mezi první a druhou třídou na trase Praha – Ostrava je přitom značný. Zatímco do druhé třídy se dá nyní jízdenka pořídit i za 210 korun, první třída stojí od pětistovky výše. Ve výsledku si tak cestující první třídy připlácí tři sta korun za svačinu a nápoj.

Díky tomu také nebudou České dráhy muset vynakládat žádnou investici do přestavby vagonů. Pouze třídy jinak vyznačí.

Opatření podle mluvčího Šťáhlavského vzniklo ještě v době, kdy dráhy vedl generální ředitel Petr Žaluda. "Změna vedení na toto rozhodnutí ale nemá vliv. Opatření vzniklo v obchodním oddělení, které se personálně neměnilo," dodal mluvčí.