Soukromý železniční dopravce Leo Express si stěžuje u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na údajně nepřiměřeně nízké až predátorské ceny Českých drah. Národní dopravce tak podle Leo Expressu zneužívá svého postavení na trhu. Antimonopolní úřad začal cenovou politiku Českých drah zkoumat už předloni na podzim z podnětu další soukromé železniční společnosti RegioJet.

Leo Express poukázal například na jízdné na trati mezi Ostravou a Prahou nebo ve vlacích mířících na Slovensko. "České dráhy v současné době provozují železniční osobní dopravu na lince Praha-Ostrava a zpět za ceny, jež představují v procentním vyjádření osmačtyřicet procent ceny účtované v roce 2010. Platí jak pro vlaky SC Pendolino, tak pro další spoje," zdůvodnila stížnost mluvčí soukromého dopravce Andrea Hofmanová. Leo Express začal vlaky na trasu mezi Prahou a Ostravskem vypravovat loni v listopadu.

Hofmanová uvedla, že Leo Express podnět podal minulý měsíc. To potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. "Před dvěma týdny jsme obdrželi podnět od Leo Expressu, který se týká i problematiky dotovaných spojů Českých drah na Slovensko. Úřad se bude těmito podněty zabývat a namítané skutečnosti prověří. Zatím úřad shání informace, aby mohl rozhodnout, zda jsou důvody k zahájení správního řízení," řekl. Jak dlouho toto posouzení bude trvat, nelze podle Švandy odhadovat.

S Českými drahami zahájil už loni v lednu ÚOHS kvůli podobnému problému dokonce správní řízení. Předloni na podzim si na státem vlastněnou firmu stěžovala druhá česká soukromá společnost provozující dálkovou železniční dopravu - RegioJet. České dráhy podezřívá ze zneužití dominantního postavení na trase Praha-Ostrava. RegioJet začal na trati z Prahy do Ostravy jezdit předloni v září. České dráhy tři dny po zahájení provozu konkurence nabídly zvýhodněné jízdné na tratích mezi Prahou a Brnem, Zlínem, Ostravou a Hradcem Králové. Majitel RegioJetu Radim Jančura poté prohlásil, že jeho firma může kvůli cenové politice Českých drah zkrachovat. V tomto sporu ÚOHS zatím nerozhodl.