Největší český letecký dopravce Travel Service začal posilovat svou flotilu o úsporné stroje nejnovější generace. Na právě probíhajícím mezinárodním leteckém veletrhu v Le Bourget u Paříže objednal tři nové Boeingy 737 MAX 8s. 

"Naše společnost by tato letadla měla obdržet na přelomu let 2017 a 2018," řekla HN mluvčí Travel Service Vladimíra Dufková a zdůraznila, že jde o předběžnou objednávku, jejíž detaily se budou dolaďovat. Travel Service kontraktem, který včera Boeing oznámil na svých webových stránkách, potvrdil orientaci na typ 737.

Těch má nyní celkem 29, přičemž většinu flotily tvoří typ 737-800, který dokáže přepravit až 190 cestujících na vzdálenost přes pět tisíc kilometrů. Stroj nové generace bude mít podobnou kapacitu, přičemž maximální dolet se prodlouží zhruba o 1000 kilometrů. Hlavním trumfem má ale být výrazně ekonomičtější provoz.

Boeing plánuje dodání prvních strojů 737 MAX v roce 2017. Firma Travel Service, ovládaná Romanem Vikem, Jiřím Šimáněm a Jaromírem Šmejkalem, je ve středoevropském a východoevropském prostoru první aerolinkou, která na nový typ vsadila.

V katalogu Boeingu je u letounu 737 MAX cenovka 100,5 milionu dolarů, což je o 10,6 milionu dolarů více, než kolik ceník uvádí u nyní vyráběné varianty 737-800. Tyto údaje jsou však do velké míry irelevantní. Za ceníkové ceny totiž nikdo nenakupuje.

Zákazníci si jsou schopni vyjednat slevu v řádu desítek procent, ti největší se pak podle údajů zveřejňovaných v rámci burzovní regulace mohou dostat i na méně než polovinu katalogové ceny.
To zřejmě nebude případ Travel Service. Představitelé společnosti se však k otázce ceny odmítají vyjádřit. Firma pouze oznámila, že nevyužije služeb leasingových společností a že stroje budou od začátku přímo v jejím vlastnictví.

Představu o vyjednávací síle firmy velikosti Travel Service dá srovnání s dalším včera oznámeným kontraktem. Irský Ryanair objednal 175 boeingů modelu 737-800 v katalogové ceně 15,6 miliardy dolarů (téměř 300 miliard korun). A to největší nízkonákladový dopravce na světě jedná ještě o dodání nejméně 200 kusů 737 MAX.

"Kdyby objednávka nebyla alespoň na 200 kusů, nestálo by to za jednání," prohlásil sebevědomě šéf Ryanairu Michael O‘Leary. Mezi odborníky vzbudil pozornost jeho výrok, že vážně zvažoval nákup konkurenčních Airbusů A320neo. Evropský výrobce získal tímto úsporným typem náskok, neboť bude k mání nejméně o rok dříve než nová generace "jednouličkových" boeingů.

Ryanair provozuje výhradně Boeingy 737, což mu umožňuje snižovat provozní náklady. Koketování s Airbusem tak mohlo být jen taktickým krokem učiněným s cílem přimět Boeing k ústupkům.