Čína údajně zvažuje uvalení zvýšených cel na dovoz luxusních automobilů z Evropy. Byla by to jedna z možných odvet za to, že Evropská unie zavedla antidumpingová cla na dovoz levných solárních panelů z Číny.

Peking zkoumá stížnost jedné čínské automobilky, která se cítí dovozem luxusních aut z Evropy poškozena. Konkrétně EU podezírá z vývozních subvencí u luxusních vozů s motorem větším než dva litry, uvedli zástupci Evropského sdružení výrobců automobilů s odkazem na své právní poradce v Pekingu. Píše o tom agentura Reuters.

Evropská komise v úterý rozhodla, že uvalí na čínské solární panely cla v počáteční výši 11,8 procenta. Pokud se Brusel a Peking do dvou měsíců nedohodnou na řešení sporu, clo se v srpnu v průměru zvýší až na 47,6 procenta. Čína ve středu zareagovala zahájením antidumpingového a antisubvenčního vyšetřování dovozu vín z EU.

Cla na luxusní vozy by zasáhla zejména německé automobilky Mercedes-Benz a BMW, jejichž automobily jsou v Číně mezi bohatými vrstvami velmi populární.

Zatímco ale cla na víno by poškodila hlavně jihoevropské země, které požadovaly cla na čínské panely, sankce na dovoz aut by zasáhla Německo, které naopak proti zásahu vůči Číně vystupovalo.

Čína je největším výrobcem solárních panelů na světě. EU ji obviňuje, že na evropském trhu prodává tyto panely pod výrobními náklady, aby vytlačila konkurenci. Evropa je největším trhem solárních panelů na světě a cla by mohla závažně podkopat její vlastní snahy o levnější obnovitelnou energii. Obě strany slíbily, že budou o problému intenzivně jednat.

Nadutí Evropané

Oficiální čínský deník Žen-min ž'-pao ve čtvrtek naznačil, že Čína má v ruce ještě spoustu dalších karet, jak může reagovat na antidumpingová cla, která na dovoz čínských solárních panelů zavedla Evropská unie.

"Čína nechce obchodní válku, ale obchodní protekcionismus nemůže přinést nic jiného než protiútok," napsal Žen-min ž'-pao, který tlumočí názory vládní komunistické strany. Dodal rovněž, že upadající Evropa musí pochopit, že se dál nemůže vyvyšovat nad další země.

"Časy se mění a velmoci povstávají a padají. A přesto to nezměnilo hluboce zakořeněné naduté postoje jistých Evropanů," napsal.

Ještě než byla známa informace o zvažovaných clech na luxusní automobily z Evropy, agentura Reuters napsala, že evropská vína si Čína jako první terč svých protiopatření vybrala spíš jako symbolický krok a mnohem větší dopady by mělo, kdyby se zaměřila na průmyslový export, například na letouny Airbus, které ve francouzském Toulouse vyrábí skupina EADS.