Píše "husákovskou" českoslovenštinou, je laciný populista a názory ostatních ho moc nezajímají. Taková je stručná diagnóza pobytu Andreje Babiše na sociální síti Twitter.

Ale přesto platí, že je přirozeným talentem, který umí stručně zformulovat myšlenku a zaujmout s ní své publikum. Jestli chcete jeden důvod, proč se v Česku stát uživatelem Twitteru, pak jím může být právě Andrej Babiš. Tweety píše sám (bylo by ďábelsky rafinované, kdyby si našel autora, který by měl stejně špatnou češtinu jako on), inspirován aktuálními událostmi, případně z jakéhosi náhlého hnutí mysli. Rozhodně mu publikační strategii nepřipravuje PR tým najatých pisálků a komunikačních manažerů.

Nevíme, co miliardáře vede k tomu, že v pátek před obědem napíše: "Podnikatelé sa dnes poměřují tím, kdo má kde schovanou jakou milenku. Podle tychto měřítek som já podnikatel na prd." Listoval deníkem Blesk a dozvěděl se nějaký šťavnatý drb o kolegovi byznysmenovi? Případně mu před víkendem přišlo líto, že žádnou milenku nemá? Anebo ji má, a tímto tweetem zametá stopy? Jak už bylo řečeno, nemáme o detailech ani tušení, ale ono to nevadí. I prostřednictvím těchto komentářů se dozvídáme, co se honí hlavou jednomu z nejbohatších lidí v Česku.

Babiš je nepravděpodobným twitterovým hrdinou. V minulosti byl znám tím, že prakticky nepoužívá počítač a všechno si zapisuje na papír. Nebyl nikdy ani velkým fanouškem mobilních telefonů. Pak však údajně k Vánocům dostal iPad a částečně téhle elektronické hračce podlehl. Jednou z věcí, které "objevil", byl právě Twitter.

První tweet napsal 14. ledna ("Už jsem našel, kde se mačkají ty twíty, takže děkuji všem, kteří mi tady počkali a přeji Vám vše nejlepší do Nového roku!") a od té doby pokračuje sice v nijak omračujícím, ale vytrvalecky solidním tempu asi pět tweetů týdně.

Kdyby byl Babiš Američan, měl by už statisíce followerů (do uzávěrky tohoto vydání Ekonomu jich měl 2977). Nabízí se srovnání s investorem Warrenem Buffettem, jehož vstup na Twitter letos 2. května sledovala média celého světa. Získal skoro půl milionu fanoušků, byť od té doby už další tweet nenapsal. Kam se na Babiše hrabe! To už se český podnikatel více podobá mediálnímu magnátovi Rupertu Murdochovi.

Ten stejně jako Babiš dělá chyby a tweetuje často pod vlivem emocí, které nemá úplně pod kontrolou. Avšak spoléhá se na to, co lze nazvat "zdravým selským rozumem", a byť nad jeho komentáři mnozí často kroutí hlavou, dávají pochopit, proč zrovna tenhle člověk vydělal tolik peněz a získal takový vliv. Stejné je to u Babiše, byť v mnohem menších rozměrech.

Pokud bude tweetovat více lidí jako on, mohl by i v Česku Twitter získat onen důležitý rozměr, který mu zatím chybí. Totiž že je nejen výstavištěm vtipů, bonmotů a parodií, ale také místem, kde najdeme pozoruhodná odhalení ze života důležitých a zajímavých lidí. Pozoruhodná jsou zejména tím, že je činí oni sami.


obalka ekonom 22- V čem spočívá tajemství úspěchu Andreje Babiše?

- V jakých oblastech mu klesal zisk a do čeho plánuje v nejbližší době investovat?

- A uvažuje o vstupu na burzu?

Velký rozhovor s Andrejem Babišem a analýzu jeho podnikatelských úspěchů najdete v novém čísle týdeníku Ekonom (22/2013)