Tržby tuzemských automobilek a výrobců automobilových dílů loni vzrostly zhruba o sedm procent na 838,5 miliardy korun. Přes čtyři pětiny produkce, celkem 680 miliard, tvořil export. Automobilový průmysl se podílel na tržbách celého průmyslu 23 procenty, což je o procentní bod více, než v roce 2011.

"Automobilový průmysl zůstal v roce 2012 motorem českého hospodářství. Avšak v druhé polovině roku, kdy se začaly objevovat signály ekonomické stagnace, bylo nutno přizpůsobit výkon reálné situaci. V celoročních výsledcích se to ale projevilo nepatrným poklesem produkce vozidel," uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Letos automobilky podle Jahna očekávají, že by výroba a tržby měly zůstat na úrovni loňského roku. "Očekávám odchylku plus minus dvě procenta, ale bude záležet na tom, jak se budou vyvíjet trhy v druhém pololetí," řekl.

Výroba osobních aut v Česku loni klesla o 1,7 procenta na 1,174 milionu vozů. Po rekordním roce 2011 to byl druhý nejlepší výsledek od vzniku Česka i Československa, ale současně první pokles od roku 2003. Škoda Auto vyrobila v Česku 656 300 aut, Hyundai 303 000 vozů a TPCA 215 000 aut.

Produkce užitkových vozů klesla o sedm procent na 2493 aut, výroba nákladních vozidel se zvýšila o 15 procent na 1499 vozů. Produkce autobusů klesla o devět procent na 3229 a výroba motocyklů stoupla o 101 procent na 2319 strojů.

Dodavatelé se na celkových tržbách podíleli 46 procenty. Tržby dodavatelského sektoru meziročně vzrostly o sedm procent. Rostly tak již čtvrtý rok v řadě a přiblížily se rekordní úrovni roku 2007.

Firmy v oboru zaměstnávaly 155.000 lidí, z toho firmy sdružení 110.000 lidí. U dodavatelských firem pracovalo 73.000 osob. Průměrná měsíční mzda ve členských firmách sdružení se zvýšila o 3,9 procenta na 30.385 korun. O pětinu tak přesáhla celostátní průměr.

Ve výzkumu a vývoji pracovalo 5219 lidí, což je o zhruba 1800 více, než před deseti lety.