Německé dráhy se chystají testovat malá bezpilotní letadla. Ta by měla pomoci odhalit a odstrašovat vandaly, kteří poškozují železniční vagony a budovy graffiti.

Deutsche Bahn odhaduje, že škody způsobené sprejery dosahují kolem 7,6 milionu eur ročně (téměř 200 milionů korun). Počítají s tím, že létající zařízení ponesou malé kamery s nočním viděním a jejich záznam by mohl být použit jako důkazní materiál proti sprejerům. Píše o tom server BBC.

Jak uvedl mluvčí železniční společnosti, Deutsche Bahn se chystá tato zařízení brzy otestovat na velkých nádražích. Zatím ale není jasné, zda se tato metoda nedostane do rozporu s velmi přísnými německými zákony na ochranu soukromí, píše BBC.

Jak informovala německá média, každý bezpilotní letoun by stát kolem 60 000 eur (1,5 milionu korun) a dokáže téměř bezhlučně létat až do výšky 150 metrů nad zemí.

Berlínský zpravodaj BBC Stephen Evans ale v článku upozorňuje na to, že tajné natáčení lidí je v zemi citlivé téma, Němci si totiž velmi cení práva na soukromí.

Spor s Googlem

Když Google poslal před třemi lety poprvé svoje kamery do ulic, aby do svého Street View přidal 20 německých měst, mnoho lidí namítalo proti tomu, aby se jejich dům objevil na internetu. I německý ministr zahraničí Guido Westerwelle tehdy prohlásil "Udělám všechno, abych tomu zabránil".

Odpor byl tak masivní, že Google musel dát lidem na výběr. Pokud nechtěli, aby se jejich dům objevil na síti, bylo průčelí budovy rozmazané. O výmaz ze Street view si zažádalo přes 200 000 domácností.

 

Mluvčí Deutsche Bahn řekl, že letouny budou používat u velkých nádraží, kde sprejeři často v noci malují na vagony. Zabírat budou pouze majetek drah, okolní prostory nikoli.

Téma bezpilotních letounů je nyní v Německu aktuální i z dalšího důvodu - ministerstvo obrany totiž v květnu zastavilo rozsáhlý projekt vývoje vlastního vojenského bezpilotního letounu zvaného Euro Hawk.

Ten nedostal povolení od německého úřadu pro leteckou bezpečnost, který se obával, že by mohlo dojít ke srážce poměrně velkého bezpilotního letounu s dopravními letadly. A to navzdory tomu, že Euro Hawk měl být určen hlavně pro použití v zahraničí.

Malá bezpilotní letadla na soukromém pozemku povolení leteckých úřadů nepotřebují, ta velká ano, uzavírá britský server.