Úspěch této české strojírenské firmy se dá popsat i poněkud záhadně. Stačí věta: "Došly nám vlaječky." V První brněnské strojírně Velká Bíteš je to odpověď asistentky generálního ředitele na otázku, proč na mapě v pracovně místního šéfa chybějí špendlíky označující klíčové exportní trhy české letecké výroby.

"Bangladéš, severní Afrika, Alžírsko, Tunisko, Egypt, Thajsko – tam všude navazujeme na tradici Aera Vodochody. Jejich letadla udělala České republice úžasnou reklamu, s jejímiž dozvuky se potkáváme na každém kroku," říká po prozkoumání mapy šéf První brněnské strojírny Velká Bíteš (PBS) Milan Macholán.

Po útlumu z devadesátých let a po nedávné krizi zaznamenávají ve Velké Bíteši nárůst v počtu leteckých zakázek po celém světě. "V roce 2009 nám pomohlo Rusko, Čína, Indie. Tam nebyla tak hluboká krize, pokles měly tyto země minimální. Vybalancovali jsme díky nim ztráty na Západě," doplňuje Macholán.


Znáte projekt HELENA? Víte, že záchranné letecké systémy z Liberce používají po celém světě? Kompletní seriál IHNED.cz o české letecké výrobě - najde ZDE.


Firma si ostatně loni vedla až nečekaně dobře. Ještě v plánech z roku 2011 předpokládala při tržbách 1,1 miliardy korun růst zisku z 34 na 38 milionů korun. Podle Macholána se podařilo hospodářský výsledek firmy stojící především na výrobě motorů a startovacích a klimatizačních systémů pro leteckou výrobu zdvojnásobit na 75 milionů. "V roce 2013 chceme zisk znovu navýšit. Hlavním tahounem budou východní trhy," říká Macholán pro IHNED.cz.