Před rokem 18. května vstoupila největší světová sociální síť Facebook na burzu NASDAQ. Loňský nejočekávanější burzovní debut byl ale zklamáním pro investory a analytiky, protože vládla očekávání, že akcie stoupnou o desítky procent.

Upisovací cena akcií Facebooku byla stanovena na 38 dolarů, hned první den kurz vystoupil až ke 45 dolarům. Od té doby však akcie prakticky jen klesaly a začátkem loňského září spadly na 17,55 USD. Nyní se pohybují mezi 25 a 28 dolary.

Počet uživatelů Facebooku ale stále roste, loni v září prolomil hranici miliardy aktivních uživatelů, v současnosti je jich 1,1 miliardy. Facebook založil v únoru 2004 Mark Zuckerberg s několika studenty z Harvardovy univerzity jako místo pro setkávání spolužáků a učitelů z jeho školy na internetu. V září 2006 se Facebook otevřel všem zájemcům, počet jeho uživatelů pak začal rychle růst.

Začátkem tohoto měsíce Facebook požádal americký soud o zamítnutí žaloby, podle které firma před vstupem na burzu poskytla investorům zavádějící informace o své finanční situaci. Podle právního zástupce hlavních představitelů žalující strany však k zamítnutí žaloby neexistuje žádný rozumný důvod.

Vstup firmy na trh provázely velké technické závady v burzovním systému Nasdaq, kvůli nimž se zahájení obchodů s akciemi Facebooku zřetelně opozdilo. Americké regulační úřady již dříve schválily odškodné pro firmy poškozené problémy při debutu Facebooku. Nasdaq jim musí vyplatit 62 milionů dolarů (1,25 miliardy Kč).

Společnost Facebook vykázala v letošním prvním čtvrtletí meziroční nárůst tržeb o 38 procent na 1,46 miliardy dolarů (téměř 30 miliard Kč). Zisk se ale zvýšil pouze o sedm procent na 219 milionů dolarů (4,4 miliardy Kč) kvůli stoupajícím výdajům.

Facebook míří na telefony a tablety

Facebook se v poslední době snaží podpořit své příjmy z reklamy na mobilních zařízeních, jakou jsou chytré telefony a počítačové tablety. Celkové příjmy společnosti z reklamy díky tomu v prvním čtvrtletí stouply o 43 procent. Mobilní zařízení se na těchto příjmech podílela zhruba 30 procenty.

Síť Facebook v prvním čtvrtletí alespoň jednou měsíčně používalo 1,11 miliardy lidí. Denně k ní přistupovalo zhruba 665 milionů lidí. Počet uživatelů, kteří se k Facebooku přihlašují výhradně prostřednictvím mobilních zařízení, se meziročně více než zdvojnásobil na 189 milionů.

Facebook v uplynulých měsících představil řadu nových produktů a změn. Firma například podstatně změnila svůj novinkový kanál News Feed, který uživatelům poskytuje přísun novinek od "přátel" nebo ze zvolených webových stránek. Jeden z nejviditelnějších prvků Facebooku má být díky změnám vizuálně bohatší a více zaměřený na mobilní přístroje.

Na druhou stranu se Facebook chystá pouštět v News Feed videoreklamu, což může podle expertů některé uživatele odrazovat.

Společnost rovněž představila soubor aplikací s názvem Home pro chytré mobilní telefony založené na nejpoužívanějším operačním systému Android. Nový software má hlouběji propojit nejpopulárnější sociální síť světa s mobilním telefonováním. Facebook také údajně jedná s americkým technologickým gigantem Apple o prohloubení spolupráce u chytrých mobilních telefonů iPhone.

Minulý týden se navíc objevily zprávy o rozhovorech Facebooku o převzetí izraelské společnosti Waze, která se věnuje mobilní satelitní navigaci. Facebook by díky této akvizici získal mapovou službu, která by mu pomohla lépe konkurovat firmám Google a Apple.

Facebook by podle deníku Calcalist mohl za firmu Waze zaplatit 800 milionů až miliardu dolarů (zhruba 16 až 20 miliard Kč). To by představovalo největší akvizici v historii podniku.

Takto se vyvíjela cena akcií Facebooku během roku: