Pozitivně vnímá Německo více než polovina lidí v Česku, negativně asi třetina. "Jako kladné jsou nejčastěji uváděné ekonomická síla, vyspělost a německý pořádek," poznamenává k exkluzivnímu průzkumu pro týdeník Ekonom Petr Böhm z výzkumné agentury STEM/MARK. Lépe podle něho vnímají našeho souseda muži než ženy. Zatímco muži obdivují pořádek a preciznost, ženám se nelíbí němčina.

Celkový postoj k Německu se odráží i na tom, jaké zboží by si Češi raději vybrali. U potravin by volili spíše ty tuzemské, kterým by dalo přednost 60 procent respondentů. U oblečení se už tento podíl snižuje na 56 procent ve prospěch českých značek, u automobilů je to zhruba půl na půl. "Německé oblečení by kupovaly častěji ženy než muži. Respondenti, kteří by zvolili německé výrobky, uvádějí více kladných asociací s Německem," popisuje Petr Böhm.

Jak rovněž potvrzují marketingoví odborníci, pro mnoho lidí v Česku platí, že Německo a německé výrobky jsou zárukou kvality. Upozorňují ale zároveň na klišé, která brání tomu, aby si Německo získalo v tuzemsku ještě lepší zvuk a stalo se skutečně atraktivní značkou.

"Není už dávno pravda to, co se mnoha lidem ve spojení s Němci zpravidla vybaví. Tedy že jsou precizní, ale chladní, technicky zdatní, ale bez smyslu pro humor, spolehliví, ale ne přátelští," říká Eda Kauba, kreativní ředitel HAVAS Worldwide Prague.

Tereza Svěráková, kreativní ředitelka pražské pobočky agentury Leagas Delaney, je přesvědčena, že Češi mají "plošně a tudíž hloupě" tendenci dávat Němcům nálepku národa, který postrádá vřelost. Opírá se přitom i o svou osobní zkušenost z častých cest do Německa.

"Já jsem poznala Německo, zvlášť Vestfálsko, jako neuvěřitelně otevřenou zemi s velkou koncentrací milých a přátelských lidí," říká Tereza Svěráková s tím, že musela opustit "všechny předsudky spojené s vnímáním Německa a Němců".

To, že je Německo často posuzováno jako záruka kvality, o které se příliš nediskutuje, ale také jako země, která příliš nehýří emocemi, nemusí být podle Tomáše Pouchy z Marketingového institutu při pražské Vysoké škole ekonomické bráno negativně. Funkčnost, vysoká kvalita a dobrá organizace patří podle něho mezi "hlavní benefity".

Při hodnocení toho, proč není pro širokou veřejnost Německo vysloveně atraktivní, cituje Tomáš Poucha názor člověka s dlouhodobou praxí z přední německé firmy. Podle něho tkví problém v tom, že Německo je Česku až příliš podobné. "Mnohem 'atraktivnější' jsou pro nás třeba Itálie nebo Francie, kde je kulturní podobnost mnohem menší," poznamenává Poucha.


obalka Ekonom 182013V novém čísle týdeníku Ekonom najdete velkou přílohu česko-německý byznys.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se