Resort dopravy zadá zakázku na provoz trati z Ostravy do Olomouce přes Krnov společnosti RegioJet. Na úterním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Nabídka RegioJetu zůstala jediná v tendru, který ministerstvo vypsalo zhruba před rokem poté, co úřad ze soutěže vyloučil nabídku konkurenční Arrivy. Ten nyní úřad musí zrušit. Opětovným vypisováním soutěže nechce ministerstvo ztrácet další rok. RegioJet nabídku uvítal.

"Oslovím proto společnost RegioJet s tím, že jí nabídnu přímé zadání v intencích nabídky, kterou podala," uvedl Stanjura s tím, že kdyby nedošlo k administrativnímu pochybení v nabídce Arrivy, RegioJet by výběrové řízení vyhrál.

Přidělením zakázky RegioJetu se podle ministerstva podaří stihnout původní termín, od kterého měl na trati od konce příštího roku začít jezdit dopravce vzešlý z výběrového řízení. Úřad nyní s dopravcem zahájí jednání o smlouvě, na základě které by RegioJet měl získat oprávnění na provoz železniční dopravy na 15 let.

Přidělením zakázky RegioJetu ministr dopravy dokázal, že to myslí s liberalizací a se soutěžením na železnici skutečně vážně, reagoval v tiskové zprávě mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Nabídka RegioJetu podle něj přinese ministerstvu 40korunovou úsporu na dotacích na kilometr oproti cenám, které nyní úřad platí Českým drahám. Zároveň za společnost slíbil atraktivní cenu i pro cestující, nové soupravy Pesa Link2 a vytvoření nových pracovních míst.

Student Agency v nabídce požadovala doplatek 188 za ujetý kilometr. V roce 2010 doplácelo ministerstvo Českým drahám na provoz 225 korun na kilometr. Novější údaje o výši dotací, které ministerstvo drahám doplácelo, k dispozici nejsou. Podle Českých drah se ale náklady na provoz na této trati podařilo snížit a v současnosti jsou nižší, než kolik činí nabídka RegioJetu.

Pilotní projekt liberalizace české železnice

Přidělením zakázky RegioJetu ministerstvo vyhovělo výzvě Arrivy. Ta se vzdala možnosti odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) proti vyloučení z tendru a apelovala na ministra dopravy, aby zakázku přidělil právě konkurenčnímu RegioJetu.

Výběrové řízení na nového dopravce na trati Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc považuje ministerstvo za pilotní projekt liberalizace české železnice. Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení měl podle původních představ úřadu začít s provozem na trati na konci roku 2014.

Nabídku proti původním plánům nepodaly například České dráhy, Veolia transport, Leo Express ani nizozemská Abellio vlastněná nizozemskými drahami (Nederlandse Spoorwegen).

Zrušení tendru by vyhovovalo Českým drahám, které osobní dopravu na trati nyní zajišťují. Národní dopravce se tendru nezúčastnil, protože do vyhlášení soutěže nedokázal sehnat nová vozidla, která po uchazečích požadovalo ministerstvo dopravy.