Pokles českého trhu s hudebními nahrávkami zpomalil. Celkové příjmy z prodeje hudby se meziročně snížily o šest procent na zhruba 281 milionů korun, přičemž prodej digitální hudby proti předchozímu roku stoupl o 63 procent. Právě nárůst digitálních prodejů stojí za zotavením českého hudebního průmyslu, sdělila česká pobočka Mezinárodní federace fonografického průmyslu.

"Firmy sdružené v ČNS IFPI loni utržily z prodeje fyzických a digitálních nosičů téměř 281 milionů korun. Příjmy z prodeje fyzických nosičů pak činí 223 milionů korun, " uvedli zástupci pobočky.

Podle nich lze rok 2012 označit za boom legálních hudebních on-line servisů. Rozrostla se nejen nabídka digitálních obchodů, ale i obchodních modelů jako takových. "V roce 2012 se digitální trh dostal až na 21 procent celkového trhu, což představuje téměř 58 milionů korun," informovala federace, podle níž se tak Česko postupně přibližuje celosvětovému průměru s 34 procenty.

IFPI v této souvislosti pro srovnání uvedla, že v roce 2011 se digitální nahrávky podílely na celkovém prodeji hudby v Česku 12 procenty, o rok dříve pouhými sedmi procenty.

Nejsilnější pozici na tuzemském hudebním trhu má vydavatelství Universal Music s 25,7 procenta, za ním následuje společnost Supraphon, jejíž podíl na trhu je 20,4 procenta. Třetí místo zaujímá Sony Music s podílem 19,5 procenta. Na dalších místech jsou firmy EMI (16,8 procenta), Česká muzika (8,5 procenta) a Popron Music (2,9 procenta).