Celosvětové příjmy z prodeje hudby se loni zvýšily o 0,3 procenta na 16,5 miliardy dolarů (321,9 miliardy korun). Zaznamenaly tak první růst za 13 let.

Vyplývá to z údajů, které zveřejnila Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI). Pomohl hlavně zájem o digitální stahování hudby, který vyrovnal pokračující propad prodeje CD a dalších nosičů.

"Pro světový hudební průmysl je obtížné si vzpomenout na rok, který začal s tak jasným pocitem radosti ve vzduchu," komentovala výsledky šéfka IFPI Frances Moorová.

"Jsou to těžce získané úspěchy pro průmysl, který v posledním desetiletí inovoval, bojoval a transformoval se. Ukazují, že hudební průmysl se přizpůsobil světu internetu," dodala.

Adaptace odvětví trvala dlouho. Hudební průmysl na přelomu tisíciletí vážně destabilizovalo internetové sdílení hudby, jaké nabízel třeba Napster. Firmy na to reagovaly množstvím žalob, ale ani válka proti pirátství nezastavila příliv hudby zdarma přes internet.

A v době, kdy se začalo legálním způsobem a za poplatek nabízet stahování hudby prostřednictvím služeb jako iTunes firmy Apple, bylo odvětví už ve volném pádu, upozornila agentura AP. Od svého vrcholu v roce 1999 příjmy hudebního průmyslu klesly o více než 40 procent.

Mark Mulligan z britské konzultační firmy MIDiA však varuje, že dnešní čísla neznamenají, že hudební průmysl má již to nejhorší za sebou. "Jsme pravděpodobně blízko dna," uvedl, avšak domnívá se, že se ještě rok nebo dva může situace dále zhoršovat.

Vinyl i DVD jedou dál ke dnu

Fyzický hudební trh, kam spadá vše od vinylových desek po DVD, pokračoval i loni v poklesu a přišel podle IFPI na příjmech o dalších 500 milionů dolarů. Firmy nyní sázejí na digitální hudbu, stahování a předplatné na internetu.

Digitální hudba má nyní většinový podíl na prodeji hudby v USA nebo Skandinávii, na globálních příjmech odvětví má však stále majoritní podíl fyzický trh.

Tržby nahrávacích společností z prodeje digitální hudby loni stouply o zhruba devět procent na 5,6 miliardy dolarů. Na světovém trhu s hudbou se tak podílely přibližně třetinou.

"Na počátku digitální revoluce se často říkalo, že digitalizace zabíjí hudbu," uvedl prezident mezinárodních aktivit společnosti Sony Music Entertainment Edgar Berger. "Skutečností však je, že digitalizace hudbu zachraňuje. Jsem zcela přesvědčen, že tu máme začátek globálního růstu. Toto odvětí má všechny důvody k tomu, aby bylo optimistické ohledně budoucnosti," dodal.

Nejúspěšnějším albem loňského roku byla podle údajů IFPI deska britské zpěvačky Adele s názvem 21. Druhé místo obsadil americký hudebník Taylor Swift s albem Red. Na dalších dvou příčkách následovala britská chlapecká skupina One Direction s alby Up All Night a Take Me Home.