Francouzský výrobce automobilů PSA Peugeot Citroën loni utrpěl ztrátu pět miliard eur (asi 126,6 miliardy Kč).

Většinou je to kvůli odpisu majetku v důsledku propadu odbytu na evropském trhu. O rok dříve skupina hospodařila se ziskem 588 milionů eur (asi 14,9 miliardy Kč).

Firma odepsala majetek za 4,74 miliardy eur, management ale slíbil, že v letošním roce sníží spotřebu volné hotovosti na polovinu. A to i v případě, že situace na evropském trhu se ještě zhorší a firma zaznamená další pokles prodeje.

Firma se poprvé po třech letech dostala do provozní ztráty 576 milionů eur.

Ztráta v divizi výroby automobilů, což je patrně nejslabší článek celé skupiny, vystoupila na 1,5 miliardy eur.

O rok dříve činila jen 92 milionů eur. Tržby za skupinu dosáhly 58,4 miliardy eur (asi 1,5 bilionu Kč), což je proti roku 2011 propad o 5,2 procenta.

Automobilka plánuje v příštích dvou letech ve Francii propustit 17 procent zaměstnanců. Evropský automobilový trh je nyní na téměř dvacetiletých minimech a letos klesá již šestý rok v řadě, uvedla agentura Bloomberg.

Francie by mohla převzít podíl v automobilce

Francouzská vláda zváží možnost převzetí podílu v domácí automobilce PSA Peugeot Citroën, která se potýká s rozsáhlými ztrátami kvůli slabé poptávce v Evropě. Uvedl to v pátek podle agentury Reuters státní tajemník pro rozpočet Jerome Cahuzac.

Automobilka minulý týden oznámila, že kvůli pokračujícímu propadu evropského automobilového trhu odepsala 28 procent účetní hodnoty svých továren a dalšího majetku. Čistou ztrátu za loňský rok to zvýší o 4,13 miliardy eur (přes 100 miliard Kč).

Krátce po oznámení těchto odpisů se v médiích objevily spekulace o kapitálovém vstupu francouzské vlády do automobilky PSA. "Je to možné," řekl Cahuzac v rozhovoru pro televizi BFM. "Tato firma nesmí zmizet. Musíme udělat vše, co je zapotřebí, aby tato firma přežila," dodal.

Celosvětový prodej automobilky PSA Peugeot Citroën se v loňském roce kvůli slabé poptávce v Evropě propadl o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů.

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. Firma působí také v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.

Snižování počtu zaměstnanců minulý měsíc ohlásila rovněž francouzská automobilka Renault, která chce do roku 2016 ve Francii zrušit 7500 pracovních míst.