Tržby v maloobchodě loni v Česku meziročně klesly o 1,1 procenta.

Pokles zaznamenal jak samotný maloobchod, tak i motoristické odvětví. Uvedl to v úterý Český statistický úřad. Tržby obchodníků se loni v prosinci bez sezonního očistění meziročně snížily o 5,1 procenta.

Za celý loňský rok se tržby v motoristickém segmentu reálně meziročně snížily o 2,3 procenta.

Tržby za opravy motorových vozidel zůstaly ve všech čtvrtletích roku 2012 pod úrovní srovnatelného období 2011, za prodej motorových vozidel se zvýšily pouze v prvním čtvrtletí.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot loni klesly tržby reálně meziročně o půl procenta.

Růst statistici zaznamenali pouze v prvním čtvrtletí, v srpnu a v říjnu. Pokles prodeje potravin, započatý v květnu 2011, pokračoval i v roce 2012.

Na prosincovém poklesu tržeb se podílela většina sortimentních skupin, nejvíce prodej výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách (pokles o 7,5 procenta) a prodej potravin v nespecializovaných prodejnách s poklesem o 2,7 procenta.

Snížil se i prodej potravin ve specializovaných prodejnách o 10,7 procenta, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží o šest procent a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 1,3 procenta.

Po relativně výrazném růstu v předchozích dvou měsících klesl prodej počítačového a komunikačního zařízení o 1,5 procenta. Tržby rostly pouze za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby a prodejnám oděvů a obuvi.

Krize pomáhá prodejům na internetu

Největší obchodní řetězce s převahou prodeje potravin nedosáhly v běžných cenách tržeb prosince roku 2011, a to zejména výrazným poklesem prodeje nepotravinářského zboží, uvedl ČSÚ.

Úsporný režim spotřebitelů je příležitostí zejména pro internetové prodejce, jimž se stále daří nabízet zpravidla nižší cenu než kamenné obchody, poznamenal analytik Pavel Kulhavý ze společnosti PwC Audit.

"Lze říci, že výsledek prosincových tržeb zapadá do skládanky celého loňského roku. Až na výjimky minulý rok maloobchodníkům nepřál, což souvisí s vývojem v domácí ekonomice – poklesem HDP, růstem nezaměstnanosti a zvýšením cen," komentuje aktuální čísla Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta.

"Bohužel nic nenasvědčuje tomu, že by v letošním roce mělo dojít k obratu k lepšímu. Loňský propad tržeb by se měl nepochybně zpomalit, avšak na návrat do černých čísel to rozhodně nevypadá. Stagnace tržeb je maximum, co mohou maloobchodníci od tohoto roku čekat," dodává Novák.