Letitý spor čtvrtého největšího pivovaru v Česku a americké skupiny Anheuser-Busch Inbev (ABI) o práva v Británii vyvrcholil loni v červenci, kdy britský odvolací soud definitivně zamítl návrh společnosti ABI na výmaz ochranné známky „Budweiser“, jejímž vlastníkem je Budějovický Budvar.

A rozhodl tehdy také o tom, že ABI zaplatí Budějovickému Budvaru veškeré náklady na tento spor včetně úroků.

Američané však využili poslední možnost - žádost o souhlas s podáním dovolání k britskému Nejvyššímu soudu. A ten minulý týden tuto žádost zamítl.

„Tento pokus o změnu definitivního rozhodnutí soudu svědčí o dlouhodobém intenzívním zájmu společnosti ABI získat exkluzivitu k ochranné známce Budweiser za každou cenu, a to nejen ve Spojeném království, ale i globálně,“ reaguje na nejnovější zprávu ředitel Budvaru Jiří Boček.

Velká Británie je jedním z nejdůležitějších exportních trhů Budvaru – po Německu a Slovensku třetí největší. Specifický je ale hlavně tím, že na britském trhu vedle sebe působí oba rivalové.

Legislativa Spojeného království totiž umožňuje paralelní zápis totožných nebo zaměnitelně podobných ochranných známek v případě poctivého souběžného užívání. Britové tedy mají, na rozdíl od jiných zemí, kde o právo prodávat soupeří Budvar a Anheuser-Busch, k dispozici český i americký Budweiser.

Tamní soudy to umožnily s odkazem, že spotřebitelé jsou schopni oba produkty od sebe bezpečně rozlišit.

„Zákazníci řadí naši značku mezi značky s nejlepším image. Svědčí o tom například fakt, že v letech 2004 a 2006 byl Budweiser Budvar, jako dosud jediná česká značka, zařazen do prestižního seznamu „Coolbrands“, tedy seznamu „in“ značek, které udávají tón životního stylu ve Velké Británii,“ uvedla už loni Helena Lejtnarová, právnička Budějovického Budvaru.

Budvar za více než století soudních sporů s Anheuser-Busch vyhrál nad Američany 89 ze 124 projednávaných případů, osm skončilo remízou nebo smírem. Export je pro hospodaření národního podniku zásadní. Loni vzrostl na historicky rekordních 657 tisíc hektolitrů a tvoří polovinu celkové produkce pivovaru, která loni vzrostla o dvě procenta na 1,34 milionu hektolitrů.

V množství vyváženého piva je Budvar v Česku druhý za lídrem trhu Plzeňským Prazdrojem, který v roce 2011 exportoval do ciziny 890 tisíc hektolitrů piva.