Pravidelný denní spoj ukrajinské letecké společnosti Aerosvit mezi Prahou a Kyjevem končí. Poslední let proběhl dnes na trase z Kyjeva do Prahy. 

Lidé, kteří mají na tuto trasu koupené letenky, zřejmě přijdou o své peníze.

"Mnoho lidí má vystavené letenky a je jisté, že neodletí. Také je jen velmi malá pravděpodobnost, že by mohli vymoci vrácení peněz," řekl Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz. 

Zástupce Aerosvitu v Česku Michal Cvrček proti tomu tvrdí, že šance na refundaci je. "Sami bojujeme s nedostatkem informací, ale rozhodně bych neřekl, že je to ztracené. Myslím, že lidé mají šanci získat zpět alespoň část zaplacené částky," řekl Cvrček. 

O náhradu výdajů za zakoupené letenky mohou zákazníci zažádat i prostřednictvím elektronického formuláře na webových stránkách Aerosvitu. 

Ukrajinské aerolinky se dostaly do těžkých finančních problémů a na konci prosince jim ukrajinský soud schválil ochranu před věřiteli. List Moscow Times také napsal, že Aerosvitu přestalo poskytovat služby Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA).

Postupně skončil provoz linek do řady měst. Nyní přišla na řadu i Praha. 

Proti tomu dál bude Aerosvit létat z Kyjeva do Moskvy, Petrohradu, Istanbulu, Taškentu, New Yorku a podobně.

Od začátku letní sezony letošního roku by měl letecké spojení mezi Prahou a Kyjevem převzít další ukrajinský dopravce Ukrainian International. Mezi oběma městy má svůj spoj také český dopravce ČSA.

ČSA navýšily kapacitu na let do Kyjeva

"Lidé o spojení s Kyjevem nepřijdou. Máme potvrzeno, že od 31. března linku převezme společnost Ukrainian International. Už je to i v rezervačních systémech," uvedla mluvčí Letiště Václava Havla Praha Eva Krejčí. 

Situaci bedlivě sledují i v ČSA. "V případě poptávky jsme připraveni na jednotlivé lety pravidelné linky do Kyjeva flexibilně nasadit letadla s větší sedačkovou kapacitou. Například již na dnešní let České aerolinie nasadily letoun Airbus A320 s kapacitou 180 míst, tedy téměř o třetinu více než se původně plánovalo," sdělil mluvčí ČSA Daniel Šabík. 

Podobně bude Ukrainian International místo Aerosvitu spojovat od začátku dubna Kyjev také s Varšavou, Vilniusem a Kaliningradem. 

Ukrajinská společnost Aerosvit byla podle zdrojů iHNed.cz už v posledních měsících ve vážných problémech se splácením. Například pražské letiště Václava Havla mělo s Aerosvitem nastavený systém předplateb. "Díky tomu u nás nyní nemají žádné finanční závazky," doplnila Krejčí. 

Ani zástupci Aerosvitu v Česku téměř do poslední chvíle nevěděli, že spojení bude zcela zrušeno. "Byli jsme informováni s tím, že lety budou převzaty skrze Ukrainian International. To nakonec ale bude až od začátku dubna," doplnil Cvrček.

Aerosvit znají Češi především jako tranzitního dopravce při cestách do asijských destinací, kde nabízel tradičně nejnižší ceny. V poslední době jej ale z této pozice vytlačily aerolinky Emirates.