Výroba osobních aut v Česku loni mírně poklesla na 1,174 milionu vozů. Po rekordním roce 2011 je to druhý nejlepší výsledek od vzniku Česka i Československa a první pokles od roku 2003.

Proti roku 2010 byla výroba v roce 2012 vyšší o 9,5 procenta a za deset let se produkce zvýšila více než 1,6 krát. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu.

Vývoj v jednotlivých tuzemských automobilkách byl podle ředitele sdružení Antonína Šípka v uplynulém roce rozdílný, což se projevilo i na změně jejich podílu.

Zatímco Škoda si udržela podíl téměř 56 procent, nošovická Hyundai díky růstu produkce posílila o téměř pět procentních bodů na 26 procent, naopak podíl TPCA klesl o čtyři procentní body na 18 procent.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Celkem bylo v Česku vyrobeno 1 181 257 motorových vozidel. "Český automobilový průmysl prokázal i ve složitých podmínkách roku 2012 svou konkurenční schopnost.

Pokles celkové výroby vozidel oproti rekordnímu roku 2011 pouze o 1,6 procenta je možno v současné situaci na evropských trzích považovat za úspěch," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Výroba autobusů se snížila o téměř desetinu na 3217 vozidel, což je třetí nejlepší výsledek v historii. Iveco zvýšilo podíl o dva body na téměř 86 procent, SOR naopak ztratil a měl podíl 13 procent.

U nákladních vozidel vzrostla výroba v souhrnu o 12 procent na 1454 aut především růstem produkce ve společnosti Avia Ashok Leyland Motors. Proti roku 2011 zvýšila Avia výrobu o 60 procent.

Typ vozidla (ČR) 2012 (v mil.) 2011 (v mil.)
osobní a malá užitková 1 174 267 1 195 981
užitková a nákladní 1 454 1 302
autobusy 3 217 3 562
motocykly 2 319 1 155
celkem motorová voz. 1 181 257 1 201 000
přívěsy a návěsy 19 475 19 779
silniční voz. celkem 1 200 733 1 220 779

Produkce motocyklů v týnecké Jawě se zdvojnásobila na 2319 strojů. Růst výroby u firmy Jawa Moto pokračoval již třetí rok za sebou.

"Vzhledem k tomu, že evropský trh osobních automobilů i nákladních vozidel poklesl v roce 2012 o více než sedm procent a výhledy pro rok 2013 nejsou příliš optimistické, je logické, že letošní čísla o výrobě vozidel v ČR budou do jisté míry ovlivněna vývojem prodejů, především na trzích jednotlivých evropských zemí," dodal Jahn.

Celková hospodářská situace v Evropě má podle něj dopad i na další průmyslové obory, takže domácí automobilový průmysl se bude i nadále podílet zhruba 20 procenty na průmyslové produkci i exportu ČR.