Český telekomunikační úřad (ČTÚ) shledal, že na trhu mobilních služeb není dostatečná konkurence, protože operátoři jednají do jisté míry ve shodě a neumožňují vstup dalších firem.

Navrhl tedy opatření, která usnadní vstup virtuálních operátorů na český trh. Operátoři budou mít například povinnost zveřejnit velkoobchodní nabídku pro přístup do své sítě a ČTÚ bude regulovat i velkoobchodní ceny. Úřad to v pátek oznámil v tiskové zprávě.

Právě vstup nových konkurentů na trh v podobě virtuálních operátorů, kteří si pronajmou sítě od stávajících mobilních operátorů T-Mobilu, Telefóniky a Vodafonu, případně čtvrtého hráče, má zajistit především snížení cen pro koncové zákazníky. Ty jsou v evropském srovnání vysoké.

"Vzhledem ke dlouhodobé neexistenci komerčních dohod o vzniku mobilních virtuálních operátorů jsou navržená nápravná opatření zaměřena právě na podporu vstupu dalších soutěžitelů na mobilní trh.

Navržené povinnosti by měly zejména zajistit dostupnost velkoobchodní nabídky služeb pro virtuální operátory a nabídku přístupu k síti, včetně propojení sítí pro účely původu mobilního volání," uvedl ČTÚ.

Součástí opatření má být cenová regulace zamezující stlačování marží.

Operátoři se brání s tím, že ceny na mobilním trhu vytrvale klesají. Podle mluvčího Telefóniky Hanyho Farghaliho se v segmentu soukromých tarifních zákazníků snížily za posledních pět let o 39 procent.

"Případnému pravomocnému rozhodnutí se Telefónica samozřejmě podřídí. Podle našeho názoru ovšem úřad nepředložil a ani nemůže předložit dostatečné důkazy, aby takové rozhodnutí, které by obstálo, mohl vydat," řekl.

Doplnění důkazů požaduje i T-Mobile.

Trojice mobilních operátorů sice v posledních letech jednala s několika zájemci o vytvoření virtuálního operátora s využitím jejich sítě, s nikým se ale nedohodla. Operátoři podle analýzy ČTÚ odmítali zájemcům poskytnout velkoobchodní nabídku a zároveň stanovili takový velkoobchodní poplatek, který neumožňoval konkurenceschopnou koncovou cenu.

První vlaštovkou bylo až listopadové vytvoření operátora BLESKmobil pod hlavičkou vydavatelství Ringier, který je ale jen přeprodejcem služeb Telefóniky. I tak ale snížil cenu volání z předplacených karet na polovičních 2,50 Kč za minutu, na což museli zareagovat i T-Mobile a Vodafone. O vytvoření virtuálního operátora mají zájem další firmy, například Tesco, UPC, Centropol nebo Air Telecom.

"Provedení analýzy tohoto nového relevantního trhu je, společně s probíhající aukcí volných kmitočtů a posílením ochrany koncových uživatelů mobilních služeb, jednou z nejvýznamnějších regulačních aktivit ČTÚ v oblasti mobilních služeb ČR," uvedl předseda ČTÚ Pavel Dvořák.

Úřad již v minulém roce zahájil podle pravidel EU proceduru k stanovení relevantního trhu číslo osm, který zahrnuje přístup a původ volání (originace) ve veřejných mobilních telefonních sítích. Následně musel provést analýzu trhu, která by umožnila jeho regulaci.

Návrh textu analýzy v pátek předložil k veřejné diskusi. Ta má skončit na konci ledna, pak bude následovat detailní vyhodnocení uplatněných návrhů, dopracování návrhu analýzy, jeho projednání s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a notifikace s Evropskou Komisí. Teprve potom bude moci přistoupit k regulaci.

ČTÚ přes Vánoce přerušil aukci kmitočtů

Český telekomunikační úřad v pátek také informoval, že přes Vánoce přerušil aukci kmitočtů pro rychlé mobilní sítě LTE. Přihazování čtyř uchazečů o frekvence bude pokračovat po Novém roce.

Aukce frekvencí v pásmech 800, 1800 a 2600 MHz začala 12. listopadu. T-Mobile, Telefónica, Vodafone a PPF Mobile Services draží celkem 40 bloků kmitočtů. Jejich vyvolávací cena byla dohromady 7,4 miliardy korun. Aukce by měla skončit, až již na žádný blok nebude nikdo přihazovat.

Původně se čekalo, že do konce roku aukce nejen skončí, ale že úřad rovněž přidělí vydražené kmitočty. "Aukce bude s ohledem na stále trvající zájem dražitelů pokračovat i v novém roce," uvedl mluvčí František Malina. Aukce tak může podle zájmu operátorů trvat ještě několik týdnů nebo měsíců.

ČTÚ odhaduje výnos z aukce v řádu jednotek miliard korun. Další stovky milionů pak vybere na ročních poplatcích. Frekvence, které neprodá, nabídne znovu v budoucnu.