Vymalovat pokoj nebo postavit chatu. Najít firmu a přesnou cenovou nabídku nabízí řada poptávkových webů na českém internetu. Stačí si zadat, o co máte zájem, a brzy přijdou cenové nabídky až od desítek firem.

Nejsilnější a zároveň největší konkurenti jsou ePoptávka.cz a AAAPoptávka. Zatímco druhá společnost se v říjnu spojila s mediální skupinou Mafra, o ePoptávce se proslýchalo, že s ní jedná o akvizici Seznam.cz.

Jak nakonec jednání dopadla, říká v rozhovoru majitel společnosti B2M, která web provozuje, Petr Valeš a ředitel firmy Otto Kočí. 

Nedáno proběhla médii informace, že údajně jednáte se Seznamem o spojení. Můžete to potvrdit a je už nějaký výsledek těchto jednání?

Petr Valeš: Je to tak. To jednání pro nás bylo velmi zajímavé, je to někdo, koho do jisté míry následujeme, kdo nás inspiruje. O to větší pro nás byla satisfakce, že nás Seznam kontaktoval a vidí nás jako někoho, s kým by chtěli pracovat. Jednali jsme společně asi od května.

A výsledek?

Valeš: Nakonec jsme se nedohodli. Závěr jednání ale není ani tak otázkou finanční, jako spíš jde o jiné představy dalšího směřování společnosti a cíle.

Co to znamená?

Valeš: Příští rok se chceme víc zaměřit na produktovou podobu a máme poměrně velké cíle ohledně růstu naší firmy.

Proč přesně jste se nakonec tedy nedohodli? 

Otto Kočí: Myslím si, že to bylo proto, že Seznamu ePoptávka nezapadala úplně do produktového portfolia. Oni jsou technologicky-mediální firma. EPoptávka je jiného charakteru, je to spíš služba. Byť Seznam deklaroval, že se o tento trh zajímá, chce tu investovat a dávalo by to pro ně logiku zejména z pohledu získávání zákazníků z malých a středních firem, tak přesto, jak se zpřesňovalo, co by se dalo společně dělat, nakonec Seznam zjistil, že chce jít jinou cestou. A že to nenaplňuje jeho představu, jak hlavní produkty typu Firmy.cz dál rozvíjet.

Valeš: Není to ani tak, že by jedna strana nechtěla druhou, ale jak jsme šli hlouběji do jednání, jak by ta integrace mohla vypadat, tak jsme došli k takovémuto závěru.

Nedávno došlo k akvizici vašeho hlavního konkurenta AAA Poptávka s Mafrou. Tušili jste to? Jednala Mafra případně i s vámi? Do jaké míry vás to nutí hledat také spojení s nějakým velkým silným hráčem?

Kočí: Tušili jsme, že se něco stane, ale nevěděli jsme co. Ale ani to není něco, co bychom potřebovali vědět.

Valeš: Lišíme se hodně v zaměření. Zatímco my se víc zaměřujeme na firemní segment, tak AAAPoptávka se cílí víc na spotřebitele. A to je jedno z hlavních rozlišení. Nicméně dlouhodobě to cítíme jako posilující faktor na jejich straně. Zároveň to ukazuje, že tento trh začíná být zajímavý i pro velké společnosti. Ale nemyslím si, že by nás to nějak ohrozilo v našich plánech. Na internetu jde spíš o kreativitu a invenci než o velká média. Ale samozřejmě klidu nám to nepřidá, je to náš jediný hlavní konkurent. Vidím v tom pozitivní to, že se trh trochu rozčeřil a cítíme nutnost inovovat. Nakopává nás to.

Hledáte, nebo jednáte s někým dalším, jako byl nyní Seznam?

My jsme nikdy nikoho nehledali, vždycky kontaktoval někdo nás. Všichni významní hráči na trhu už nás oslovili. Ale pokud v budoucnosti někdo další přijde, nemám problém s ním jednat. Nyní ale nic takového neprobíhá.

Působíte také na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. V čem se tamní poptávkové trhy liší?

Kočí: Nejdůležitější je pro nás Slovensko. Je to i díky jazykové blízkosti a podnikatelské mentalitě, naším typickým klientem je živnostník ze stavebnictví nebo malá firma. Na Slovensku je přitom vnímání naší značky ještě o něco lepší než tady. Další trhy, kde jsme, tedy Polsko a Maďarsko, už pro nás nejsou z dlouhodobého pohledu tak zajímavé.

Chcete se z nich tedy stáhnout?

Valeš: Ne, to nechceme. Ale vnímáme, že nyní nemáme potenciál na to, abychom tam rozjeli byznys víc, aby to bylo podobně silné jako tady. Je to daleko, je tam jiná mentalita a my máme správu všech poboček odsud z Prahy. Ty trhy jsou tak rozdílné, už jen vnímání poptávkového trhu je tam jiné a v začátcích. Pokoušeli jsme se například chytit i na Ukrajině, ale tam jsme neuspěli.

Zavádíte nově službu porovnávání cen některých služeb. Proč? Takových srovnávačů už je plno. 

Valeš: Ano, vstupujeme na trh srovnávačů běžných služeb. U nás je to ale trochu jiné. Jako první jdeme cíleně na trh firemního segmentu. Všichni to dělají převážně pro domácnosti a firmy představují jen malou část. U nás je to z 90 procent zaměřené na firmy a pasujeme to na naši ověřenou metodiku srovnávání.

Klasický srovnávač pracuje tak, že se podíváte na web, vyplníte formulář a rovnou vám vyjedou výsledky. U nás vyplníte formulář, náš operátor se s vámi spojí, dovyplní nějaké další informace a sestaví nabídku přesně na míru dané firmě, pak pošle nabídku na e-mail. Je to sice o něco zdlouhavější, ale hlavně u firem je potřeba specifikovat více informací, aby ta nabídka byla skutečně na míru. Spustili jsme to před měsícem a zatím to vypadá dobře, generují se tam stovky poptávek měsíčně.

Srovnávačů je celá řada, nabízejí různé dodavatele i ceny. Lidi to většinou jen mate. Není toho už na trhu příliš?

Valeš: To je pravda, je jich hrozně moc. To byl důvod, proč jsme to chtěli udělat trochu jinak. Neznám žádný srovnávač, který by byl primárně zaměřený na firmy. Z čísel, která máme, se ukazuje, že firmy takové porovnávání a přechod ke konkurenci zatím moc neobjevily, takže v tom vidíme náš plán pro příští rok.

Jaké jsou vaše výsledky za letošní rok? 

Valeš: Měsíčně se u nás protočí 3 až 4 miliardy v poptávkách, to se týká obsahu, jde asi o deset tisíc poptávek. Ten trh a potenciál je skutečně velký. Epoptávka přitom vyrostla za posledních 11 měsíců meziročně o 40 procent. K našim výsledkům, žijeme z dodavatelských poplatků. Platí ti, kteří chtějí nabízet své služby. Z těchto poplatků budeme mít za letošní rok inkasováno zhruba sto milionů korun. Je to hlavně díky tomu, že jsme zlepšili prodejní mechanismy a nabízíme garance pro zákazníka, že zajistíme zakázku.

Jaký čekáte vývoj v příštím roce?

Valeš: Příští rok bude velmi těžké chtít méně, než co jsme dokázali letos. Chceme růst, takový trend držet a věříme, že to dokážeme. Přitom to není snadné, potřebu poptat máte třeba jednou až třikrát ročně. Bude to hodně i o spouštění dalších služeb. 

Kočí: Už pro to děláme nějaké věci. Chceme se víc zaměřit na veřejnou správu, na veřejné zakázky v malém rozsahu. Už nyní máme na poptávkové straně téměř všechna ministerstva, která poptávají nějaké provozní věci. Je to mozaika z více částí, nesázíme jen na jednu kartu. Ale pořád chceme být primárně tím, kdo poskytuje českým firmám nějakou službu. U veřejné sféry je i zajímavější pro firmy to, že je zde větší jistota placení za provedenou práci.