Originální, srozumitelná a vtipná "klasickým českým způsobem" je podle kreativců TV reklama na Božkov Tuzemský, která ve vánoční kampani s nadhledem glosuje hon za dárky.

Efektivní je podle odborníků i sváteční reklama na síť drogerií Teta, které se do televize vrací po čtyřech letech. Božkov letos televizní kampaň spustil poprvé.

Značka Božkov spadá do portfolia společnosti Stock Plzeň, která do televize nasadila dva spoty. V prvním žena pod stromečkem najde prázdnou lahev Božkova Tuzemského, kterou s nadšením označí jako krásnou vázu. Ve druhém klipu pak obdarovaná žena rozbalí "náhrdelník" vyrobený z víček od lahve, který radostně okomentuje jako překrásné korále.

"Ryze české, chlapy nadchne, ženské neurazí. Celá série je výjimečně zdařilá," řekl kreativec a sloupkař webu Mediář.cz Marek Prchal.

Pro copywritera a idea-makera Petra Voborského jsou TV spoty tuzemáku Božkov prozatím kreativním vítězem letošní vánoční komunikace. "Autoři s vynikajícím nadhledem a chlapským humorem vystihli atmosféru i uvažování cílové skupiny," řekl Voborský. Pro TV premiéru se Stock Plzeň rozhodl v souvislosti s trendem po nedávné prohibici, kdy se zákazníci více orientují na prověřené značky.

Hlas herečky Babčákové

Autorem reklamy, kterou namluvila herečka Simona Babčáková, je agentura Ogilvy&Mather. "Zadání bylo jednoduché: připomenout, že Božkov Tuzemský patří k Vánocům. Inspirovalo nás celé to předvánoční šílení, které nás často stresuje," řekl kreativní ředitel Ogilvy&Mather Tomáš Belko. Celý proces podle něj trval jen asi tři týdny od zadání k hotové reklamě. "Klient se s tím nadbytečně nezabýval a nic nepitval. Tím se z reklamy neztratila energie, lehkost a jednoduchost," dodal Belko.

Ne příliš kreativní, ale efektivní je pak podle odborníků kampaň na českou síť drogérií Teta, ve které děti hledají po bytě schované dárky určené pro dospělé, a listují zaujatě ve vánočním letáku. "Děti sice hrají jako na besídce, ale jinak je to profesionální práce a cesta správným směrem. Na ženy působí pozitivně a sdělení určitě doručí," uvedl Voborský.

S tím, že reklama v cílové skupině žen bude účinná, souhlasí i Prchal. "Použití dětí v reklamě na produkt, který není určený pro ně, je laciný trik, který vždycky zabere," uvedl kreativec s tím, že reklama ovšem není ani trochu nápaditá. Vánoční kampaň pro drogerie Teta vytvořila agentura Leagas Delaney. TV spot režíroval Vojta Kotek, který zároveň vystupuje v reklamě "Volejte Zadara" pro operátora T-Mobile.

Agentura Saatchi & Saatchi pro ni stvořila trenéra Zadara, který vede družstvo skokanů na lyžích. Pokud mají nějaký problém, volají "Zadara". "Na ten fór se "Zadarem" se muselo přijít, a nebylo to hned. A když ho tvůrci měli, tak kolem něj odehráli maximum akce, co šlo," ocenil Prchal.

Společnost Vodafone ve vánočních spotech od McCann Digital pokračuje s propagací férových tarifů v čele s Pavlem Liškou coby snaživým hasičem dobrovolníkem. Operátor O2 navazuje na stávající kampaň Extra výhody, kdy se motiv mobilních telefonů, které slouží jako výlohy zboží smluvních partnerů, tentokrát nachází v lyžařském areálu. TV spot připravila agentura VCCP. "V případě O2 a kampaně Extra výhody mě až překvapila rezignace na prezentaci vlastních produktů a degradace do role "mobilního slevomatu"," uvedl Voborský.

Dodal, že v porovnání s předešlými roky je v rámci vánočních kampaní znát určitá "střídmost" v počtu původních českých spotů. Pozitivní je podle něj naopak fakt, že ubylo kampaní, u kterých zadavatelé vyřešili Vánoce naraženou červeno-bílou čepicí. "Od povrchní importované symboliky ustupují snad všechny významnější značky. Pochopitelně kromě Coca-Coly, která Santu původně pro své vlastní komerční Vánoce stvořila," uzavřel.