Situace na evropském trhu dopadla i na Škodu Auto. Její provozní zisk ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o čtvrtinu, ze čtyř na tři miliardy korun.

Je to důsledkem nejen zavádění výroby nového modelu, ale i propadu prodejů a výroby. V Česku Škoda ve třetím čtvrtletím vyrobila o sedmnáct procent méně aut než ve stejném období roku 2011.

Pokles provozního zisku navíc mírnila oslabená koruna. Za jedno utržené euro získala Škoda o sedmdesát haléřů více než před rokem. 

Škoda za prvních devět měsíců dodala zákazníkům 717 tisíc vozů, o 53 tisíc více než loni. Růst vykázala i ve třetím čtvrtletí, ovšem pouze díky trhům, kde Škoda Auta sama nevyrábí - tedy v Číně a částečně v Indii.

Prodeje aut vyrobených přímo škodovkou klesly ve třetím čtvrtletí na 143 tisíc kusů z loňských 149 tisíc.

Za první tři čtvrtletí tohoto roku pak automobilce také klesl provozní zisk, ale jen o 1,4 procenta. Tržby za stejné období vzrostly o 3,1 procenta na 7,9 miliardy eur (196,7 miliardy korun).

VW také zaznamenal pokles

Největší evropská automobilka Volkswagen (a vlastník Škody Auto) vytvořila za devět měsíců letošního roku provozní zisk 8,84 miliardy eur (asi 220 miliard Kč), což je meziroční pokles o 1,6 procenta.

Tržby za celou skupinu ale vzrostly o 24 procent a dosáhly 144,2 miliardy eur (asi 3,6 bilionu Kč). Tržby a prodej zvýšila i Škoda Auto.

Volkswagen uvedl, že za poklesem provozního zisku jsou částečně vyšší náklady na změnu technologie, z části je ale na vině přetrvávající propad odbytu v Evropě.

Management ale potvrdil svůj původní cíl, podle něhož chce firma letos dosáhnout takového odbytu a tržeb, aby vytvořila provozní zisk minimálně na loňské úrovni 11,27 miliardy eur.