Cestující by do vlaků společnosti LEO Express na trati mezi Prahou, Ostravou a Bohumínem mohli poprvé usednout v průběhu listopadu, tedy zhruba o měsíc dřív, než dosud firma plánovala, oznámil provozní ředitel firmy Jan Paroubek.

Datum plného zahájení provozu bude záviset na výsledcích zkušebního provozu na běžné trati, zkušební okruh již vlaky Leo Expressu opustily. Jeden ze švýcarských strojů Stadler Flirt v pondělí dopoledne při zkušební jízdě bez cestujících přijel na pražské hlavní nádraží.

Zda se podaří spustit ostrý provoz v předstihu, rozhodne Drážní úřad, který povolení pro provoz vozidel vydává.

Původně se měly vlaky na trase, na které už nyní o cestující soupeří České dráhy a společnost RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury, objevit 9. prosince se začátkem platnosti nového jízdního řádu.

Testovací jízdy v reálném provozu mají především ověřit fungování zabezpečovacího systému a potvrdit správnost rozvržení jízdních dob. Testy, které jsou pro vstup na české koleje povinné pro každé nově nasazované drážní vozidlo, dopravce využije podle mluvčího Petra Kopáčka k výcviku personálu, zejména stevardů, a také strojvedoucí si nanečisto vyzkouší jízdu na trati.

Leo Express chce mezi Prahou, Ostravou a Bohumínem provozovat celkem 16 spojů denně. V začátcích to ovšem budou dva až čtyři spoje a další chce dopravce přidávat postupně, dodal Kopáček.

Provoz by mělo zajišťovat celkem pět souprav, zapojit by se tak měly všechny vlaky, se kterými společnost pro tuto trať počítá. Podle předsedy představenstva a majitele společnosti Leoše Novotného není potřeba nechávat žádnou ze souprav v záloze pro případ mimořádných událostí. Stroje se prý u jiných evropských dopravců ukázaly jako mimořádně spolehlivé a společnost věří, že se u nich žádné poruchy nevyskytnou.

Firma chystá vstup i na další dálkové tratě v Česku, podle Novotného zejména na trasu z Prahy do Českých Budějovic. Do nákupu a vybavení vlaků chce Leo Express v příštích pěti letech investovat 7,25 miliardy korun.