Ceny pohonných hmot v Česku dosáhly nových rekordů. Průměrná cena benzinu Natural 95 vůbec poprvé přesáhla 38 korun za litr. Nafta podražila na rekordních 37,04 Kč. Hranici, která je pro dopravní firmy únosná, ceny překročily už dávno, říká v rozhovoru pro IHNED.cz Martin Špryňar, generální tajemník největšího sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA.

Na vině je podle něj nepříznivá politika současné vlády, zejména mu vadí vysoká spotřební daň. Ta na litr benzinu činí 12,84 koruny, z litru motorové nafty je potom daň 10,90 koruny.

Jaký budou mít rekordně vysoké ceny paliv dopad na dopravní firmy?

Pohonné hmoty jsou jednou z největších nákladových položek, takže samozřejmě takové navýšení dopravci musejí promítnout do svých cen. Bez toho by těžko mohli podnikat a šli by do ztráty. Určitě to bude mít vliv na náklady na dopravu. Pokud by tento růst pokračoval, tak se to promítne i v nákladech zboží.

Můžeme už pozorovat vliv vyšších ceny paliv na cenách dopravců?

Velké zvýšení cen paliv je otázka posledních dní, většina smluv jsou dlouhodobé kontrakty, takže se to promítne až v dalším období. Na plné promítnutí je ještě brzy.

Za jak dlouho tedy můžeme podražení očekávat?

Myslím si, že je to otázka týdnů. Je potřeba, aby o tom dopravci začali jednat se svými zákazníky, a pak se to promítne, protože takové razantní navýšení nejsou schopni v současné ekonomické situaci vstřebat.

Jsou kvůli zdražení paliv nějací dopravci už ve ztrátě, nebo dokonce krachují?

To se zatím nedá říct, na takové informace je příliš brzy. Během 14 dnů to nelze pozorovat. Navíc ty informace se pomalu ani nikde nedají získat.

Existuje nějaký cenový strop, kterého pokud by paliva dosáhla, znamenalo by to pro dopravce skutečně ránu?

Tu hranici už jsme dávno překročili. Ceny jsou příliš vysoké už teď, zejména kvůli vysoké spotřební dani, kterou vláda odmítá snížit na úroveň ostatních zemí.

Kde ta hranice je?

 Nedá se říct, jestli je hranice 35, nebo 38 korun. Každopádně u nás je cena nafty naprosto zbytečně vyšší zhruba o dvě koruny.

Mohlo by být toto zdražení pohonných hmot impulzem k jednání o snížení spotřební daně?

Mělo by být, ale to už mělo dávno přijít. Ročně stát totiž přichází o miliardy korun na výběru spotřební daně, protože dopravci tankují levnější naftu v zahraničí.

Vyplatí se tedy dopravcům doplňovat palivo v zahraničí?

Samozřejmě. Téměř ve všech okolních zemích je levnější nafta, kdo může, ten tankuje v zahraničí.

V jakých zemích dopravci nejčastěji tankují?

Tankují v Polsku, na Slovensku i v Rakousku už je levnější nafta. Tradičně je levnější i Španělsko nebo Lucembursko.

Myslíte, že v posledních dnech dopravci vyhledávají zahraniční paliva ještě více?

Je to tak dlouhodobý trend, že poslední zdražení na to už nemá vliv. Kdo může, tak kvůli špatné politice ministra financí pana Kalouska tankuje v zahraničí už dávno.

Snažíte se vyjednávat ohledně snížení spotřební daně?

Snažili jsme se o tom jednat jak s ministerstvem financí, tak s ministerstvem dopravy i v Poslanecké sněmovně. Tato koalice je i kvůli negativnímu stanovisku pana ministra Kalouska proti. Veškeré naše snahy narazily na zásadní a iracionální odpor. Myslím si, že za této politické situace se nic nezmění.

Změna by tedy mohla přijít až s novou vládou?

Obávám se, že ano.

Jaký odhadujete, že bude vývoj cen? Poroste u nás cena dál?

Záleží to na vývoji ceny ropy na světových trzích a kurzu koruny k dolaru. Jsou to dvě zásadní položky, které ovlivňují cenu nafty u nás. Zatím je takový trend, že v posledních dvou týdnech cena stoupala, takže jediný předpoklad je, že rozhodně rychle neklesne.

Jsou v rámci Česka v některých krajích paliva levnější?

Rozdíly vnímáme a zvažujeme, jestli se neobrátíme na antimonopolní úřad. Velmi negativně hodnotíme situaci na jižní Moravě. V Jihomoravském kraji i podle průzkumů CCS (Česká společnost pro platební karty – pozn. red.), která zveřejňuje průměrné ceny po republice, je řádově o korunu dražší nafta než v jiných krajích. Je celkem nepochopitelné, proč by tomu tak zrovna na jižní Moravě mělo být. Ale jaký je důvod, proč zrovna jižní Morava, to netuším.