Největší prodejce pohonných hmot na Slovensku koupil pátou nejpočetnější síť čerpacích stanic v Česku. Slovnaft, který patří pod maďarský koncern MOL, se tak stává jedním z největších hráčů na zdejším petrolejářském trhu.
Dosud u nás vlastnil Slovnaft pouhých 25 čerpacích stanic, teď k nim přidává i 124 pump Pap Oil. Smlouvu podepsal MOL s vlastníkem pump společností Bohemia Realty Company a jejich provozovatelem, společností Pap Oil čerpací stanice.
"Investice je v souladu se strategickým záměrem skupiny MOL posílit její působení na českém trhu a zvýšit podíl na maloobchodním trhu s palivy," uvedl mluvčí koncernu Anton Molnár.
Akvizici musí ještě potvrdit český antimonopolní úřad. Cenu, za jakou Slovnaft takto výrazně posílil na českém maloobchodním trhu, slovenský koncern tají. Ani Pap Oil k tomu žádné vyjádření nevydal.
127 ČERPACÍCH STANIC
patří do sítě Pap Oil. Jde o pátou největší síť pump v Česku - před ní je Benzina (337 pump), OMV (220), Čepro (192) a Shell (187).
Slovnaft chce prodávat ve vlastním
Uvádí se, že každý pátý litr benzinu a nafty, prodaný u českých pump (těch veřejných funguje v Česku 3700), pochází právě ze Slovnaftu. Jenže jen nepatrný zlomek z toho si v Česku prodávali Slováci s výhodnou marží ve vlastních pumpách. Motivaci k rozšíření počtu vlastních stanic měli tak větší než konkurenti, kteří také hledají každou vhodnou možnost k růstu a akvizici.
O snaze touto formou posílit na trhu mluví všechny větší firmy, jako je Benzina, OMV, Shell, Agip nebo Lukoil. Nákup početnější sítě pump je jedinou možností v situaci, kdy výrazně klesá spotřeba paliv a není kde stavět nové pumpy.
Utajení vlastníci
Poté, co byly v Česku prodány značky Aral, Esso nebo JET, byly k dispozici z významnějších sítí jen pumpy s papouškem. O jejich prodeji vyjednávali vlastníci v minulých letech s ruskými koncerny Phaeton a Lukoil, ale ti si úmysl nakonec rozmysleli.
Problémem Pap Oilu byla požadovaná vysoká cena a nejasná vlastnická struktura. Pap Oil patřil společnostem, registrovaným ve Velké Británii, ale spekuluje se, že ve skutečnosti byl stále vlastníkem Milan Vomela, někdejší člen představenstva společnosti Bena, spojované s miliardovými podvody s pohonnými hmotami.