Řešení reklamace stejně snadno jako nákup v elektronickém obchodě. Tedy několik kliknutí ve webovém formuláři namísto zdlouhavého psaní e-mailů, telefonického dohadování, nebo dokonce soudů. To je cílem celosvětového systému pro elektronické obchody, jehož technologické centrum má sídlit v Praze.

I malé podniky a e-shopy díky němu nabídnou jednoduchý způsob, jak řešit situace, kdy zboží přišlo poškozené nebo nedorazilo vůbec.

Podobné systémy provozují dnes jen velké mezinárodní servery jako eBay nebo Amazon. I pro ty je však projekt, který staví na výsledcích Komise OSN pro mezinárodní právo, zajímavý. Systém by měl být spuštěn do konce letošního roku.

"Zákazník kdekoliv na světě získá možnost zdarma, rychle a jednoduše vyřešit svůj problém. Ve svém jazyce a bez toho, aby musel jít za právníkem,“ říká Zbyněk Loebl ze sdružení ODR Exchange, které technologické řešení připravuje. Tento týden jej představí na jednání OSN v New Yorku.