Studii vypracovala dceřiná společnost Harvardské univerzity - bostonský server Harvard business review (HBR). Obecně získaly manažerky více procent v oblastech budování dobrých vztahů a pohody na pracovišti. V hodnocení konkrétních kompetencích, jako je na příklad vlastní iniciativa, cílevědomost, týmová práce, vztahy, řešení problémů inovace a další, získaly ženy výrazně lepší hodnocení než muži.

Obdobné výsledky vyplynuly také ze studií Odyssey, české poradenské společnosti stojící za projektem PROFI ŽENA I, který se zabývá vzděláváním českých podnikatelek.

Umění lepších vztahů

"V manažerských schopnostech mužů a žen jsou nesporně velké rozdíly – ženy většinou mnohem lépe zvládají umění budování dobrých vztahů na pracovišti," říká Martin Ruman, ředitel společnosti Odyssey. Z průzkumu této společnosti dále vyplynulo, že ženy jsou lepšími leadery než muži především pro jejich schopnost udržovat dobré vztahy a citlivější emotivní vnímání. "Současně mají ženy vyšší zájem pracovat na osobním rozvoji," dodává Ruman.

Americký průzkum proběhl v roce 2011 a bylo při něm hodnoceno celkem 7 280 leaderů z různých odvětví a oborů. Předmětem hodnocení bylo 16 klíčových manažerských kompetencí, na jejichž základě vzniklo celkem 360 komplexních hodnocení.

A výsledky? První zjištění vyplývající z provedeného průzkumu není až tak překvapivé. Celých 64 % všech vedoucích pozic jsou vykonávány muži, a čím výše je pracovní pozice zařazena v organizační struktuře, tím méně žen zde nalezneme. Zároveň však platí, že ženy na těchto vysokých funkcích získávají zpravidla mnohem vyšší hodnocení než muži.

Proč jsou lepší?

A proč to tak je? Proč ženy "vítězí"? Odpověď není podle autorů americké studie zcela jednoznačná – jedním z možných vysvětlení je i to, co zdůrazňovaly v průzkumu ženy na vysokých pozicích: že jsou nuceny pracovat tvrději než muži. Jsou přesvědčeny, že jsou vystaveny neustálému tlaku ze svého okolí neudělat žádnou chybu a neustále dokazovat svou potřebnost pro firmu.

"Potvrzuje to i fakt, že mezi manažerkami je vysoký zájem především o kurzy asertivity, emoční inteligence a manažerských dovedností," doplňuje projektová specialistka Martina Zápotocká ze společnosti Odyssey. "Z toho usuzujeme, že ženy projevují enormní zájem především o to, aby dokázaly efektivně působit v oblastech spolupráce a vztahů."

Více o tématu naleznete na stránkách www.profizena2.cz. www.odyssey.cz.