Na českém trhu je zhruba 21 000 aktivních internetových obchodů, které jen v loňském roce vygenerovaly obrat přibližně kolem 37 miliard korun. Vyplývá to z výsledků průzkumu „Stav e-commerce v ČR v roce 2012“, který vznikl  ve spolupráci s projektem Shoptet.cz.

Z něj také vyplývá, že lidé nakupují online proto, aby ušetřili hlavně čas. Celkem 73 procent těch, kteří v e-shopech nakupují na internet přitahuje ušetření času ztráveného jinak v kamenném obchodě. Pro 64 % zákazníků je důležité, že mohou jednoduše porovnávat ceny, 59 % si zase pochvaluje větší výběr zboží.  Pro 23 % zákazníků je to zkrátka a jednoduše „nákup bez tlačenic“.

ANKETA
Proč nakupujete v e-shopech?
Hledám nižší ceny a slevy
308 (62%)
Chci se vyhnout tlačenicím
20 (4%)
Větší výběr zboží
76 (15%)
Možnost srovnat ceny
29 (6%)
Ušetřit čas
63 (13%)

Z těch, kteří mají naopak z nákupu e-shopu obavy převládá strach ze zneužití platební karty, čehož se bojí 81 procent dotázaných.

"Nejčastějším druhem plateb je klasická dobírka, kterou využívá kolem 63 procent kupujících. Právě touto charakteristikou poměrně vyčníváme mezi ostatními evropskými státy, kde platba na dobírku představuje pouhých několik málo procent, případně není nabízena tato forma platby vůbec,“ říká Miroslav Uďan, který průzkum Stav e-commerce v ČR v roce 2012 připravil. 

Pro dvě třetiny lidí je zase nepředstavitelné, že si na zboží nemohou sáhnout či si je vyzkoušet a více než polovina potřebuje poradit od prodavače a preferovali by osobní kontakt.

Počet e-shopů poroste

Nový vítr do plachet internetovým obchodům dala ekonomická krize, kvůli které zákazníci na internetu nakupují častěji a řada lidí se zkouší prodejem přes internet živit. Měsíčně tak v Česku podle průzkumu vzniká zhruba 800 nových internetových obchodů, z nichž 500 až 600 po nějakém čase opět zanikne.

"Očekáváme, že počet internetových obchodů se bude dále navyšovat a rok 2013 určitě nebude výjimkou. Jejich přežití závisí do značné míry na tom, jakým způsobem na trh vstoupí, jak osloví své zákazníky a jak jim budou na oplátku naslouchat. Při tak velké penetraci e-shopů musí internetové obchody klást velký důraz na přidanou hodnotu a o zákazníka maximálně pečovat," upozorňuje  Uďan.

Hrozící druhá vlna ekonomické krize podle něj nahrává vzniku dalších internetových obchodů, prostřednictvím kterých hledají lidé prostor pro svou obživu, přivýdělek i realizaci svých snů.

Vede Alza

K největším e-shopům z hlediska obratu patří Alza.cz, která vykázala víc než 6,8 miliard korun v roce 2011, následují ji Mall.cz s čtyřmiliardovým a Kasa.cz s  2,5 miliardovým obratem.

Porovnávačům zboží kraluje Zboží.cz a Heuréka.cz, které společně obhospodařují kolem  84 % trhu. Zbylých 16 % si mezi sebe dělí několik dalších menších serverů (například Srovnáme.cz, Hyperzboží.cz a další).

"Být součástí porovnávačů zboží je dnes pro e-shop naprosto klíčové,“ uzavírá Uďan.