S přiznáním o zklamání z výstavby dálnic přišel ve čtvrtek ministr dopravy Slawomir Nowak a připustil, že problémy jsou kvůli mrazům na části dálnice mezi Lodží a Varšavou, kterou staví česko-polské konsorcium.

"Přiznávám a je mi to líto a chci se za to omluvit, že úseky dálnic A1 a A4 nebudou hotové na Euro 2012," řekl Nowak. Na dálnici A1, jež povede od české hranice až do Gdaňsku, bude chybět například úsek mezi Toruní a Lodží. Fotbaloví fanoušci nebudou moci po dálnici jet také na cestě z Krakova směrem k hranici s Ukrajinou.

Staví tam česká firma, ale mráz je silnější

Sjízdný, ale například bez benzinových pump, by v době začátku fotbalového Eura měl být úsek mezi Lodží a Varšavou, který je součástí dálničního tahu A2 mezi polským hlavním městem a Berlínem. Nowak řekl, že na úseku, který staví česko-polské konsorcium v čele s firmou Bögl a Krýsl, se stavba kvůli mrazům zastavila. Stavbaři se na něj vrátí hned, jakmile se oteplí.

Polsko v pořádání evropského šampionátu, který se bude konat od 8. června do začátku července, vidělo příležitost k výstavbě dálnic a modernizaci zastaralých silnic. Nicméně ambiciózní plány na vylepšení dopravní infrastruktury, kterou tato země nutně potřebuje k tomu, aby se dále mohla rozvíjet, se jí plnit nedaří.

Nejznámějším případem toho se stal právě úsek dálnice mezi Lodží a Varšavou, který nyní staví Bögl a Krýsl. Tendr na jeho výstavbu původně vyhrála čínská firma, které konkurenci porazila díky cenové nabídce nižší řádově o desítky procent. Loni na jaře ale Číňané přestali platit polským dodavatelům a o zakázku přišli. Místo nich ji v jednom úseku získal Bögl a Krýsl se svým polským partnerem.