Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

V galerii bavorského města Řezno se nacházejí dva zapomenuté obrazy českého klasicistního malíře Ludvíka Kohla. Dvě stě let stará díla „Příjezd arcibiskupa Viléma Florentina na arcibiskupství pražské“ a „Pohled na Staroměstské náměstí se sloupem Panny Marie“ objevil amatérsky badatel Jan Sammer.

„Vědělo se, že Kohl tyhle obrazy namaloval, ale jejich osud zůstal záhadou. Pátral jsem po nich pět let. Objevil jsem je až díky německé publikaci, která obsahovala soupis všech děl z tamních galerií,“ říká Sammer.

Význam pro rekonstrukci

Pozoruhodný je zejména obraz Staroměstského náměstí. Přesvědčivě totiž zachycuje původní podobu náměstí z doby před velkou přestavbou z konce 18. století. Památkáři a kunsthistorici znali dosud pouze méně kvalitní kopie obrazu, o existenci originálu netušili. „Je to přinejmenším zajímavý objev, který umožňuje zjistit, jak původně vypadala například Staroměstská radnice. Ve velmi dobrých detailech zachycuje její Parléřovo křídlo s renesanční nadstavbou,“ říká Milan Sýkora, vedoucí oddělení podpory ochrany památek z pražského magistrátu.

Oba obrazy patří německému státu, jejich původ je však neznámý. Pracovníci galerií v Řezně a v Mnichově, které týdeník Ekonom oslovil, mají informace pouze o tom, že začátkem šedesátých let je stát získal ze soukromé sbírky.


Foto1: Obraz "Pohled na Staroměstské náměstí se sloupem Panny Marie" (pro zvětšení klikněte na reprodukci) Zdroj: vydavatelství Pufler

Olejomalba Ludvíka Kohla s názvem "Pohled na Staroměstské náměstí se sloupem Panny Marie"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto2: Příjezd arcibiskupa Viléma Florentina, knížete ze Salm-Salmu na arcibiskupství pražské u chrámu Sv. Víta, dne 2. května 1794 (pro zvětšení klikněte na reprodukci) Zdroj: vydavatelství Pufler

Příjezd arcibiskupa Viléma Florentina, knížete ze Salm-Salmu na arcibiskupství pražské u chrámu Sv. Víta, dne 2. května 1794

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Více se o příběhu dvou obrazů dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 9. února, nebo pod odkazem níže:

 

Související