Akcie americké mediální skupiny Central European Media Enterprises (CME), která vlastní televizi Nova, loni ztratily dvě třetiny hodnoty.

Analytici investiční banky Goldman Sachs nedávno varovali před velkým zadlužením této společnosti. Její prezident a generální ředitel Adrian Sarbu si ale žádnou skepsi nepřipouští.

"Jsme lídry na trzích v šesti zemích, ukažte mi jinou společnost, která to dokázala a já se od ní rád něco přiučím," říká ve svém teprve druhém rozhovoru pro tuzemská média za pět let, co působí v Česku.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

HN: Minulý týden představila televize Nova čerstvý programový plán s řadou novinek. Znamená to, že období snižování nákladů je u konce?

Snižování nákladů není cílem, ale prostředkem. V Nově jsme omezovali náklady, protože některé byly prostě zbytečné. Nikoli proto, že bychom chtěli náklady snižovat za každou cenu. Na vytvoření produktu se vždy snažíme vyčlenit správné množství peněz, někde jsme peníze ubrali a někam zase přidali.

HN: Jaké jsou vaše cíle pro tento rok?

Dosáhli jsme obchodního modelu, který nazýváme „jeden obsah, více distribučních kanálů”. V zásadě to znamená, že vytvoříme obsah, který se pak snažíme zpeněžit prostřednictvím všech možných distribučních kanálů. To znamená, že naše produkce není určena pouze pro televizní vysílání.

ANKETA
Jaký typ stanice by podle vás měla TV Nova spustit?
Stanice zaměřená na muže
47 (39%)
Stanice zaměřená na ženy
5 (4%)
Stanice zaměřená na děti
51 (42%)
Zpravodajská stanice
18 (15%)

Do budoucna se chceme zaměřit i na to, že nebudeme vydělávat pouze na reklamě, ale taky na placeném obsahu. To znamená například filmy pro kina, vydělávat chceme i na předplatném na internet. To je příklad Voyo, které úspěšně odstartovalo v Česku, Slovinsku a Rumunsku. Pravděpodobně půjdeme i cestou placených televizních kanálů.

HN: Rozdíl mezi televizí Nova a ostatními konkurenčními stanicemi, především TV Prima, se snižuje.

Pořád máme podíl na sledovanosti přes 40 procent, zatímco Prima jen 22 procent. Takže jestli vy to vidíte jako nebezpečí, tak já to tak nevnímám. Konkurenty navíc nechápeme jako nepřátele, ale prostě a jednoduše jako konkurenty.

Když se jim podaří vytvořit nějaký úspěšný formát, který nemáme, řekneme si OK a vytvoříme něco podobného. Pro nás je nejdůležitější vyhovět vkusu českého diváka a být efektivní, a v obou věcech jsme nejlepší. Od té doby, co jsem před pěti lety přišel do České republiky, slyším každý den, že Prima předstihne Novu.

Pořád ale máme výsledky, o nichž mohou ostatní jenom snít. Jsme lídry na trzích v šesti zemích, ukažte mi jinou mediální společnost, která to dokázala a já se od ní rád něco přiučím.

HN: Máte v úmyslu spustit letos v Česku novou stanici?

Máme připraveno více kanálů pro každou zemi, v níž působíme. Tedy i pro Českou republiku. A spustíme je v okamžiku, kdy bude trh schopen je přijmout.

HN: Bude to tento rok?

Možná letos. Pakliže to bude trh vyžadovat.

HN: Jaký druh stanice by to byl? Byla by to například stanice pro muže?

Máme připraveny všechny možné stanice. Podíváme-li se na demografickou strukturu našich diváků a zjistíme, že potřebujeme více mužských diváků, spustíme mužský kanál, když budeme potřebovat více dětských diváků, bude to dětský kanál. To je normální, musíme vybalancovat naši nabídku.

Celý rozhovor - např. o vývoji na akciích firmy, hospodářských výsledcích i reklamním trhu v Česku - najdete v pondělních Hospodářských novinách.

Čtěte více v Hospodářských novinách