Celosvětové tržby 250 největších maloobchodních řetězců se ve finančním roce 2010, který skončil loni v červnu, zvýšily o více než pět procent na 3,94 bilionu dolarů (79,5 bilionu Kč). Obchodníkům zároveň zrychlil růst zisku na 3,8 procenta z 3,1 procenta v roce předchozím.

Obchodní řetězce se ovšem nyní obávají, že na svých tržbách pocítí zhoršení globální ekonomiky. Vyplývá to ze zveřejněné studie společností Deloitte a STORES Media.

Wal-Mart stále vítězí

Pozici jedničky na světovém trhu si podle studie nadále drží americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem. Třetí místo mezi největšími obchodními řetězci letos patří britskému řetězci Tesco, který předstihl nyní čtvrtou německou obchodní skupinu Metro.

Největší růst ve finančním roce 2010 vykázali maloobchodníci v Latinské Americe, Africe a na Středním východě. Sedmi z deseti největších maloobchodníků v Latinské Americe se tržby zvýšily dvouciferným tempem, což mělo za následek tempo regionálního růstu na úrovni 18 procent.

Nejvyšší kumulovaný roční průměrný růst ze všech regionů v letech 2005 až 2010 generovali maloobchodníci v Africe a na Středním východě.

Čeká se útlum

"Globální ekonomika zpomaluje a růst na předních světových trzích včetně České republiky bude v roce 2012 zřejmě pomalejší než v roce 2011. Krize eurozóny nadále snižuje důvěru investorů a spotřebitelů," komentoval výsledky studie Martin Tesař z české pobočky společnosti Deloitte.

Podobný názor mají odborníci z české společnosti Blue Events.

"Český maloobchodní trh se po krátkém oživení navrátil v polovině loňského roku do útlumu a celkový obrat branže opět klesá. Výhled na letošní rok není nijak optimistický," komentovala vývoj maloobchodu společnost Blue Events, podle které za poklesem poptávky stojí negativní očekávaní spotřebitelů ohledně vývoje ekonomiky i růst cen na pultech českých obchodů.

Tuzemské obchodní řetězce loňské tržby zatím nezveřejnily. Předloni tržby 50 největších tuzemských obchodníků poprvé od zahájení jejich sledování v roce 1993 nevykázaly růst a podle údajů společnosti Incoma GfK stagnovaly na úrovni 444 miliard korun.

Ještě v roce 2009 tržby padesáti největších obchodníků meziročně vzrostly o deset miliard korun na 445 miliard korun a v předchozích letech bylo tempo jejich růstu zpravidla rychlejší.