V Česku roste počet nespokojených zákazníků slevových serverů, kteří si stěžují, že za zakoupené poukázky nedostali slibované služby. Jejich výtky se týkají hlavně restaurací. Vyplývá to z informací zveřejněných v internetových diskusních fórech i stížnosti, které eviduje spotřebitelské sdružení Spotřebitel.net.

Popularita slevových serverů v Česku od roku 2010 rychle roste a už jich na tuzemském internetu funguje zhruba 250.

"V posledních dnech naše sdružení zaznamenalo celou řadu stížností dotýkajících se slevových voucherů prodávaných pomocí nejrůznějších webových portálů," řekla Marie Vrábelová ze sdružení Spotřebitel.net.

Potraviny a služby poskytované majitelům slevových kuponů jsou podle Vrábelové často nekvalitní či ošizené. Lidé si například koupili slevový kupon na pizzu, která ve skutečnosti ale měla menší gramáž, než bylo inzerováno. Obsluha restaurací se prý k majitelům poukázek často chová neochotně.

Trable ve Světu piva

Mnoho zákazníků si v diskusních fórech na internetu stěžuje na pražskou restauraci Svět piva, která loni na několika slevových portálech prodávala slevové kupony na konzumaci piva a jídla. Poukázky stály například 300 korun a opravňovaly ke konzumaci v hodnotě 1000 korun. Majitelé poukázek ale měli velké problémy si v restauraci Svět piv vůbec rezervovat místo.

Nabídka pití a jídla v restauraci Svět piva prý byla navíc záměrně výrazně předražená, aby lidé tisícikorunový poukaz co nejrychleji "utratili". "Jídlo, které před prodáváním voucherů stálo 119 korun, nyní stojí 305 korun. Pivo se vyšplhalo na 69 korun," uvedl v internetové diskusi jeden z hostů restaurace Svět piva, která se prezentuje jako "ostrůvek příjemné atmosféry v moři pěnivého moku z českých minipivovarů, malých pivovarů, středních pivovarů a vybraných zahraničních pivovarů".

Někteří nespokojení majitelé slevových poukázek tvrdí, že jim došla trpělivost a v závěru loňského roku podali trestní oznámení na provozovatele pražské restaurace Svět piva, jehož vyjádření se ČTK nepodařilo získat. Mobilní telefon, který je uvedený v kontaktech na tuto restauraci, byl dnes nefunkční.

Slevomaty: Jenom informujeme

Provozovatelé slevových portálů se hájí tím, že nenesou žádnou odpovědnost za poskytnutí slevy, o které pouze informují.

"Službu provádí poskytovatel služby a je za svoje služby plně odpovědný," stojí v odpovědi slevového portálu, který měl kupon restaurace Svět piva v nabídce. Lidé mohou od smlouvy odstoupit ve čtrnáctidenní lhůtě, kterou ale většina majitelů poukázek do restaurace Svět piva promeškala, takže jim tento nárok na vrácení peněz zanikl.

Zákazníci slevových serverů na konci loňského roku zprovoznili portál www.nebezpecneslevy.cz, na kterém chtějí vzájemně sdílet špatné zkušenosti. "Nebezpečnéslevy.cz upozorňují své uživatele na podvodné firmy inzerující na slevových serverech, poskytují prostor pro vkládání článků, diskuse a odkazů k pochybným slevám," uvedli autoři portálu.

Slevové servery se v Česku staly hitem loni na jaře a od té doby jim prudce rostou tržby. Předloni obor slevových portálů podle dřívějšího odhadu Michala Hardyna z internetového srovnávače slev SlevyDnes.cz. vykázal tržby na úrovni 400 milionů korun. Za loňský rok někteří odborníci odhadují nárůst tržeb z hromadných internetových slev na tři až čtyři miliardy korun.

Systém hromadných slev funguje tak, že snížení ceny obchodníci či poskytovatelé služeb dají poté, co si produkt zakoupí stanovený počet zákazníků. Lidé získají výrazné slevy a podnikatelé zase zaplní volné kapacity svých služeb nebo prodají zboží starších kolekcí.

A jaké jsou vaše zkušenosti se slevomaty, dobré, či špatné? S ostatními čtenáři IHNED.cz se o ně můžete podělit v diskuzi pod článkem.