Mobilní operátoři účtují firemním zákazníkům průměrně až o pětinu nižší cenu, než soukromým osobám. Uvedl to v pátek Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Ceny klesají jen pomalu, úřad pro to chce rozšířit regulaci mobilního trhu a umožnit vstup tzv. virtuálních operátorů.

Podle mluvčího Telefóniky Hanyho Farghaliho jsou rozdíly mezi cenami pro firemní zákazníky a soukromé uživatele běžné pro všechna odvětví. "V telekomunikacích nefiremní zákazníci více vytěžují infolinky, chodí více do obchodů a využívají náš servis. U firemních zákazníků velkou část těchto služeb zajistí jeden pověřený pracovník uvnitř společnosti. Obsluha firemních zákazníků je levnější," uvedl.

 

Snížení cen nekopíruje snížení poplatků

ČTÚ zjistil, že průměrné ceny na trhu nekopírují snižování regulovaných poplatků, které si operátoři účtují mezi sebou. Průměrná cena minuty volání na maloobchodním trhu loni klesla o téměř šest procent na 2,56 Kč za minutu. Letos klesla zhruba o desetinu. Mezioperátorský neboli terminační poplatek přitom loni klesl o 28 procent na 1,81 Kč a letos o dalších 33 procent.

"Úřad si je vědom, že náklady na terminaci jsou pouze jedním nákladovým vstupem do maloobchodní ceny, ale s ohledem na pokles ostatních nákladových položek vstupujících do ceny maloobchodního volání úřad očekával, že maloobchodní ceny zohlední minimálně pokles cen za terminaci," uvedl předseda ČTÚ Pavel Dvořák.

Chystá se změna

Větší snížení cen zejména pro domácnosti, u kterých jsou v porovnání s dalšími evropskými zeměmi stále příliš vysoké, si ČTÚ slibuje od otevření trhu pro další operátory. Ti by na trh měli vstoupit buď získáním kmitočtů v chystané aukci, která bude v příštím roce, nebo jako tzv. virtuální operátoři, kteří využívají síť některého ze stávajících hráčů. Ti však dosud do svých sítí nikoho nepustili.

Vstup virtuálních operátorů, kteří běžně fungují v západoevropských zemích, by mělo umožnit zařazení mobilního trhu mezi regulované podle pravidel EU. K tomu úřad učinil první krok, když trh označil za nekonkurenční. V příštím roce by měl navrhnout regulační kroky.

Přes to, že počet uživatelů mobilních služeb v Česku téměř neroste, celkový provoz v mobilních sítích v roce 2010 meziročně vzrostl o osm procent na 15,1 miliardy minut. Zhruba 62 procent tvořilo volání v rámci sítě a 30 procent telefonování do ostatních tuzemských mobilních sítí.