Pražský dopravce chtěl investovat do stavby metra v nejbližších letech 46 miliard korun. Tento plán ale nyní odmítl primátor Bohuslav Svoboda (ODS), posílený sestavením nového vedení města s TOP 09. "Stavba metra D se nezahájí,“ prohlásil Svoboda v rozhovoru pro HN.

A kvůli nutným škrtům v rozpočtu města naznačil, že hodlá najít v hospodaření dopravního podniku úspory, a to i za cenu rušení linek. "Nemůžu podporovat něco, co zdánlivě vypadá jako obrovský benefit pro občana, ale ve skutečnosti je to šest občanů, kteří to využijí,“ konstatoval primátor.

Jindřich Šídlo

Nová pražská koalice bude teď mít jistě co dělat, pokud můžeme doporučit, jedním z prvních kroků by měla být rychlá a důkladná čistka v pražském dopravním podniku. A to v pořadí: obměna dozorčí rady, odchod ředitele Martina Dvořáka.

 

Martin Dvořák je jedním ze symbolů Prahy vrcholné Bémovy éry - šéfem dopravního podniku se stal na jaře 2007, kdy se na magistrátu rozjížděl velký mejdan

 

Celý komentář Jindřicha Šídla čtěte ZDE

Na řešení nejpalčivějšího problému se už s ředitelem dopravního podniku Martinem Dvořákem dohodl: splatnost miliardových pohledávek společnosti se prodlouží a zkoumá se, zda se dají oddálit splátky za nové tramvaje.

Právě nákup vozového parku je další položkou rozpočtu, kterou začal Svoboda zkoumat. Zjistil, že do roku 2020 má dopravce v plánu utratit za nové tramvaje, autobusy a vlaky metra celkem přes 40 miliard korun. Přitom na vozovou techniku za téměř 30 miliard jsou už sepsány smlouvy, u tramvají nevypověditelné.

Primátorovi vadí i výdaje na přípravné práce. "Deseti- nebo stamiliony, které jsou dávány na přípravné práce, jsou nesmyslem. Jestli se metro D začne stavět někdy v roce 2020, tak bude úplně jiná problematika, možná budou úplně jiné technologie,“ říká. Obnova tramvajových tratí a stavba tras A a D mají stát do roku 2020 104 miliard.

Úvěr na prodloužení trasy A

Teď se na radnici rozhoduje o financování prodloužení linky A, na které nejsou peníze, a proto město zvažuje několikamiliardový úvěr. Sociální demokraté, kteří ještě nedávno byli ve vedení radnice, v této souvislosti varují, že případné zastavení stavby trasy A ji jedině prodraží.

Grafika: Pražské metro- trasy

"Metro A se bude muset pravděpodobně dostavět, jen by podle mě stačilo skončit prozatím na Veleslavíně,“ tvrdí 1. náměstek primátora Tomáš Hudeček, šéf klubu zastupitelů za TOP 09 a rovněž expert strany na problematiku dopravního podniku. Primátorův postoj k trase D podporuje.

 

"I my otevřeně říkáme, že metro D nebude. Jsme si přitom vědomi toho, že za tři roky budeme muset řešit opravu Nuselského mostu a budeme moct počítat jen s autobusy,“ konstatuje Hudeček.

Další podrobnosti o vynucených škrtech při stavbě metra najdete v pondělním vydání Hospodářských novin.

Čtěte více v Hospodářských novinách

Grafika: Pražské metro- trasy