Aerosalon, který se koná každé dva roky a končí ve čtvrtek, potvrdil význam rychle rostoucích trhů Blízkého východu a Asie. Zvláště v době, kdy eurozóna čelí obavám z recese a zpomalení zasahuje i další západní země. Blízkovýchodní region může těžit ze své výhodné geografické pozice. Moderní letouny umožnily, aby se cestující do této oblasti dostali bez přestupů. Současně zde působí prosperující aerolinie, jako jsou Qatar Airways, Etihad a Emirates. "Přeměňují ropné bohatství na pozici v dopravním leteckém průmyslu," řekl o nich agentuře Reuters analytik Richard Aboulafia z Teal Group.

Rekordní trefa Boeingu

Velké možnosti přisuzují tomuto regionu i samotní výrobci. Boeing očekává, že během příštích dvaceti let bude v této oblasti zájem o 2520 letadel v celkové hodnotě 450 miliard dolarů. O něco střízlivější odhad představil i Airbus, podle kterého do roku 2030 bude poptávka po 1920 letadlech za 347 miliard dolarů.

Boeing oznámil na aerosalonu pohádkový kontrakt s leteckou společností Emirates na prodej 50 širokotrupých letounů Boeing 777. Katalogová cena této objednávky dosáhla 18 miliard dolarů. Pokud by Emirates uplatnila opci na dalších 20 strojů, tak by objem kontraktu dosáhl 26 miliard dolarů.

"Je to pro nás velmi důležitý moment, který nejen zdůrazňuje pokračující důvěru Emirates v Boeing 777, ale také vytváří největší jednotlivou zakázku v historii Boeingu," řekl agentuře Bloomberg šéf divize civilních letadel Boeingu Jim Albaugh. "Tato zakázka udělala z roku 2011 nejlepší rok pro prodej 777 s celkovým počtem objednávek na 182 letadel. V roce 2005, v době předešlého rekordu, to bylo 154 objednaných letadel 777," dodal. Emirates čekají, že první stroje dostanou v roce 2015.

 

Výtka vůči Airbusu

Airbusu se podařilo uzavřít například smlouvu na prodej 30 úsporných A320neo letounů americké firmě Aviation Capital Group za 2,7 miliardy dolarů. Dostal se ale do zvláštní situace během vyjednávání s Qatar Airways, která odmítla podmínky dohody o plánovaném oznámení zakázky a vyzvala Airbus, aby je předělal. "Jsme ve slepé uličce. Když to vylepší, tak dobrá, když ne, tak sbohem," řekl šéf Qatar Airways Akbar Baker. K dohodě o koupi pěti strojů Airbus 380 a 50 A320 za 6,5 miliardy dolarů došlo až poté, co Airbus přehodnotil svoji nabídku. Přesto později Baker o Airbusu prohlásil, že "se stále ještě učí, jak se dělají letadla".