České dráhy (ČD) odeberou v letech 2012 až 2014 devatenáct nových elektrických vlaků RegioPanter, které dnes plzeňská Škoda Transportation oficiálně představila dopravcům a krajům.

V pěti krajích ČR tak bude jezdit 15 třívozových a čtyři dvouvozové jednopodlažní soupravy, řekl novinářům šéf skupiny Škoda Transportation Josef Bernard. Celková hodnota kontraktu je 2,51 miliardy korun. Pro domácí i zahraniční zákazníky připravuje Škoda další varianty vlaků pro meziregionální dopravu.

"RegioPantery budou jezdit na tratích v Jihočeském, Ústeckém, Olomouckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji, kde jsou v současné době nasazovány klasické soupravy tažené lokomotivou nebo staré pantografy řady 460," uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda. Nákup všech souprav je spolufinancován regionálními operačními programy EU ve výši až 40 procent.

Jen na vytížené trasy

Vlaky zajistí spojení na vytížených trasách s velkým počtem zastávek. Prvních pět souprav bude dodáno v roce 2012, další postupně až do počátku roku 2014.

V Ústeckém kraji bude sedm třívozových jednotek nasazeno na tratích Litvínov - Ústí nad Labem a Kadaň - Most - Ústí nad Labem - Děčín. V Pardubickém a Královéhradeckém kraji bude jezdit pět třívozových souprav mezi Pardubicemi - Hradcem Králové a Jaroměří.

Čtyři nové dvouvozové vlaky využije Jihočeský kraj na trati Strakonice - České Budějovice - České Velenice a tři třívozové Olomoucký kraj na tratích Šumperk - Zábřeh na Moravě a Olomouc - Prostějov - Nezamyslice.

Soupravy budou jezdit maximální rychlostí 160 km/hod. "RegioPanter je symbolem moderní železniční dopravy třetího tisíciletí. Jedná se o nový koncept, který však navazuje na dlouholetou výrobu elektrických jednotek, které vozí cestující nejen v ČR, ale i na Slovensku nebo v Litvě," dodal Bernard.

"Veškeré zařízení je umístěno na střeše vozidla, chybí tedy klasická strojovna. Tímto řešením je v maximální míře interiér vozidla využit pro cestující," uvedl ředitel Škody Vagonka Jiří Paruza.

Technologie se musela vejít do 70 centimetrů nad stropem interiéru, kde je i vzduchotechnika a kabeláž. Vozidlo má navíc snížené podvozky.

Žaluda: Modernizace ČD pokračuje

"Plníme svůj slib a pokračujeme v modernizaci vozidlového parku na regionálních tratích. Cestující v pěti krajích ČR budou mít k dispozici moderní klimatizované jednotky, které díky svým technickým parametrům včetně vysokého výkonu a zrychlení, umožní zkrácení jízdní doby," uvedl Žaluda.

Dvousystémové řešení navíc podle něj dovolí provoz na obou hlavních trakčních soustavách, kterými jsou české tratě vybaveny, což "přispívá k flexibilnímu využití souprav".

Cestování RegioPanterem bude podle výrobce "velmi pohodlné". Vlak je ze 65 procent nízkopodlažní. Vozíčkáři v něm mají nástupní plošinu, nevidomí speciální zařízení pro usnadnění orientace při nástupu.

V 1. třídě zvyšují komfort polohovatelná sedadla se zvětšeným prostorem a elektrické zásuvky, interiér 2. třídy je otevřený a snadno průchozí.

Celý vlak je klimatizovaný, nabízí WiFi, akustický a vizuální informační systém; matkám s dětmi sklápěcí přebalovací pult na toaletách.

Jednotky s odolnou konstrukcí se vyrábí jako dvouvozové dvousystémové, třívozové dvousystémové nebo třívozové stejnosměrné. Pohon je ve všech vozech včetně vloženého.

Ve srovnání s dosavadními vlaky s lokomotivou jsou podstatně výkonnější, lehčí a tedy úspornější; řídící stanoviště mají na obou koncích. V dopravní špičce je lze je spojit a výrazně tak navýšit kapacitu vlaku. Počet sedadel ve 2. třídě je 138 u dvouvozové a 232 u třívozové varianty.