Nejbohatší polský podnikatel Jan Kulczyk se ve středu s Volkswagenem dohodl na prodeji svých podílů ve firmách, které se zabývají prodejem aut z tohoto německého koncernu na trhu v Polsku.

Podle deníku Rzeczpospolita za ně Němci mohou zaplatit okolo 700 milionů zlotých (přes čtyři miliardy korun). Kulczyk z automobilové branže odchází, protože se chce zaměřit na podnikání v oblasti energetiky a infrastruktury.

Volkswagen od příštího roku od Kulczyka převezme 49procentní podíl ve společnosti Škoda Auto Polska, která od roku 1994 oficiálně zastupuje výrobce aut značky Škoda na polském trhu, a 50,1procentní podíl ve skupině Kulczyk Pon Investments. Její součástí jsou firmy, které dovážejí a prodávají auta německého koncernu, dále Volkswagen Bank Polska a Volkswagen Leasing.

Podle médií je Polsko pro Volkswagen velmi zajímavé. Loni každé páté nové auto prodané v Polsku bylo některé ze značek, jež patří koncernu z Wolfsburgu. Škodovky jsou dlouhodobě neprodávanějšími auty v polských autosalonech, loni nového majitele našlo na 38 tisíc vozů této značky. Volkswageny mají pátý největší podíl na trhu.

"Díky transakci s Kulczykem bude mít Volkswagen větší kontrolu nad polským trhem, může lépe reagovat, když se na něm situace nějak změní," řekl deníku Rzeczpospolita Wojciech Drzewiecki, šéf institutu Samar, který dlouhodobě sleduje polskou automobilovou branži.

 

Prodej nových aut v Polsku klesá. Za tři čtvrtletí letošního roku se jich prodalo asi o šest procent méně než v tom samém období loňského roku.